Skip to main content
فهرست مقالات

نظام های مالیاتی در ایران

نویسنده:

(40 صفحه - از 7 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : مالیات ،خراج ،جزیه ،زمین ،ایران ،مغول ،اخذ ،روستایی ،اسلام ،دیوان ،دولت ،محصول ،کشاورزی ،رعایا ،اصطلاح ،جنسی ،نظام‌های ،مالیات ارضی ،مقاسمه ،تاریخ کشاورزی ایران اصطلاح بیگار ،تاریخ ،قپچور ،تاریخ ایران ،دورهء مغول ،حق ،بیگار ،نظام‌های مالیاتی در ایران ،اصطلاح قپچور به‌معنی مالیات ،دورهء مغول اصطلاح ،زمان

خلاصه ماشینی:

"جزیه مالیات سرانه‌ای‌ بود که از اهل ذمه اخذ می‌شد ولی خراج به عنوان مالیات ارضی چنین نبود:اگر چه‌ در آغاز قرن اول هجری خراج از پیروان ادیان دیگر گرفته می‌شد و مسلمانان فقط «عشر»می‌پرداختند،ولی بعدها(از زمان حجاج بن یوسف ثقفی)خراج به منزلهء مالیات ارضی به تمام اراضی زراعی تعلق گرفت و اسلام آوردن کسی موجب معافیت‌ وی از پرداخت خراج نشد. سرشکن کردن‌ مالیات از یک سو به منظور اخذ هر چه بیشتر خراج برای دستگاه دولتی انجام می‌شد و از سوی دیگر تصمینی بود بر این که خود روستاییان از فرار دهقانانی که در نتیجهء ناملایمات و فشارهای گوناگون زمین‌های خود را ترک می‌کردند،جلوگیری کنند. اخذ عشر در دوره‌های بعدی تاریخ ایران نیز مرسوم و معمول بود و شواهدی برای این امر از دورهء مغول و ایلخانیان و افشاریه و غیره در دست است. ج-مالیات‌های ارضی دیگر مطالعه در تاریخ کشاورزی و مالیاتی ایران نشان می‌دهد که علاوه بر خراج‌ به عنوان اساسی‌ترین مالیات ارضی و شیوه‌های اخذ آن(قوانین-مساحت-مقاسمه- عشر)که پایه‌های اقتصادی دولت‌ها و حکومت بر روی آن مبتنی بود،به دلایل و بهانه‌های مختلف،مالیات‌های دیگری نیز از روستاییان و عشایر و شهرنشینان این‌ سرزمین گرفه می‌شد. 2-تکالیف: «تکالیف»یا«تکلیفات»و یا به طور کلی«تکلیفات دیوانی» مالیات‌های فوق‌العاده یا عوارضی بود که علاوه بر مالیات‌های مشروع و رسمی، برای نگهداری لشکر و ادارهء شئون مختلف دستگاه دولتی از مردم گرفته می‌شد، از اینرو می‌توان تکالیف را مالیات‌هایی دانست که در فقه اسلامی پیش‌بینی نشده و جزو مالیات‌های(ارضی و غیر ارضی)ثابت و دایمی نیستند ولی رعایا مکلف‌ به پرداخت آن می‌باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.