خلاصه ماشینی:
فشار روانی درباره پسران دارای تأثیر منفی بیشتر از دختران است و نوزادان پسر در برابر حوادثی از قبیل سقط جنین،جدا شدن از دایه،جدائی از والدین و یا فوت یکی از آنها آسیبپذیرتر از دختران میباشند(1986, aksaruJ ).
کودکان پسر در خردسالی بیشتر مورد توجه والدین میباشند،اما با دختران به گونهای رفتار میشود که موجبات خوشحالی آنها را فراهم ساخته و خلاقیتهای اجتماعی بیشتری از خود نشان دهند(1976, sriB ).
با توجه به موارد ذکر شده میتوان چنین نتیجه گرفت که هنگام تولد در رفتار کودکان تفاوتهای جنسی دیده نمیشوند،اما محیط اجتماعی خیلی زود این تفاوتها را شکل میدهند.
مید نیز در قبایل ساموآ(جزایر واقع در اقیانوس آرام)در مورد نقشآموزی جنسیت بررسیهایی کرد و ملاحظه نمود که در این قبایل دختران دربازیهای خود از چوب به عنوان اسب استفاده میکنند و پسران به عروسک بازی میپردازند.
به طور کلی با توجه به عوامل محیطی،روانی و جریان اجتماعی شدن در کودکان میتوان پذیرفت که پسرها به پرخاشگری بیش از دخترها گرایش دارند و پرخاشگری آنها اغلب به سوی همجنس خود متمایل است(1986, edyH ).
والدین اغلب بین کودکان خود با توجه به جنسیت آنها تفاوت قائل میشوند و در این مورد زمینههای فرهنگی و اجتماعی مانند آداب و رسوم،سطح تربیتی و تحصیلی والدین و شغل آنها موثر میباشند،مثلا"والدین رفتارهای جنسی دختران را بیش از پسران کنترل مینمایند.
3-نظریه یادگیری اجتماعی:این نظریه را میتوان با توجه به دو عامل اجتماعی شدن و مشاهده بیان نمود: الف)مقوله اجتماعی شدن:کودکان برای رفتارهای نقش جنسیت آن گونه که والدین مناسب بدانند تشویق میشود و در غیر این صورت مورد تنبیه واقع میشوند.