Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تحولات تاریخی صوت V = و در زبان فارسی

نویسنده:

ISC (35 صفحه - از 42 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : علم، یخچالی، ارسطو، فلسفه، مبادی، تمایز، ابن‌سینا، الهیات، مبادی علوم جزئی، علم الهی

خلاصه ماشینی:

""(کفایه الاصول،جلد اول،ص 5) (2) ygolotnC ما بعد الطبیعه نامیده می‌شود،قابل انحلال به سه علم کاملا"متمایز و مستقل از یکدیگر است که به جهت تمایز موضوعی از هم متمایزندواین سه علم به ترتیب عبارتند از: الف-علم کلی ب-علم به مبادی علوم جزئی ج-علم ربوبی یا علم الهی البته قصد اصلی این مقاله آنست که ثابت گردد علم کلی و علم الهی -برخلاف آن چه تصور می‌رود یک علم هستند-،از یکدیگر کاملا"جدا و متمایزندوبه عبارت آنچه اصطلاحا"در فرهنگ فلسفه اسلامی الهیات به معنای اعم نامیده می‌شود از الهیات به معنای اخص،متمایز بوده و هر یک از آن دو علمی مجزا و جداگانه را تشکیل می‌دهند نه آن که ابواب مختلف یک علم واحد باشند. ارسطو در بعضی موارد از کتاب ما بعد الطبیعه از موجود بما هو موجود به عنوان موضوع فلسفهء اولی یاد می‌کند،و زمانی دیگر علت و مبدأ نخستین همهء موجودات را موضوع این علم در نظر گرفته و از همین رو به این دانش نام تئولوژی یا دانش الهی می‌دهد،و در جای دیگر نگرش دربارهء اصول بدیهی علم طبیعی را وظیفهء این دانش دانسته است. این که مبادی سایر علوم جزئی بنا به بیان ابن سینا در علم کلی بیان می‌شود و علوم جزئی از آنجا آغاز می‌شوند که فلسفه اولی به نهایت می‌رسد به اعتبار جواهر و اعراض و یا تقسیم موجود مطلق به جوهر و عرض است(اگر کتاب جواهر و اعراض را در بطن امور عامه در نظر آوریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.