Skip to main content
فهرست مقالات

مسائل فلسفه اولی و برهان لم

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : برهان ،برهانی مقدمات علت تصدیق نتیجه ،برهان لم ،معلول ،فلسفه ،ثبوت حد اکبر ،اوسط معلول ثبوت حد اکبر ،علت ثبوت حد اکبر ،علت ،حد اوسط و حد اکبر ،حد اوسط ،حد اوسط معلول ثبوت حد ،حد اکبر ،علة ،علت خارجی ثبوت حد اکبر ،قیاس ،برهانی ،حد اصغر ،علة لوجود ،حد اکبر بر حد اصغر ،ثبوت حد اکبر بر حد ،علة لوجود الاکبر ،علت بودن حد اوسط ،حد ،حد اکبر و حد اوسط ،العلة ،علیت ،آتش ،لوجود ،مطلق

خلاصه ماشینی:

"برای درک این سخن مرحوم آقای طباطبائی لازم است‌ مطالبی چند مورد بحث و بررسی قرار گیرد: 1-موضوع فلسفه وجود مطلق است،و برای وجود مطلق دو معنی در فلسفهء اسلامی لحاظ شده است: اول:مطلق قسمی،که وجود کلی و مجرد است و با داشتن قید اطلاق هرگز نمی‌تواند در خارج تحقق داشته باشد. در قسمی دیگر از براهین،حد وسط هرچند علت تصدیق و حکم‌ است،با این حال،خود فی الواقع معلول ثبوت حد اکبر برای حد اصغر است،و چنین برهانی،"برهان ان‌"نامیده می‌شود. 11و این خود نشانگر این است که‌"وجود مطلق‌"موضوع قضایای مقدمی و نتیجهء براهین فلسفی است،به عبارت دیگر،وجود مطلق در براهین فلسفی‌ به عنوان حد اصغر مطرح می‌شود،و قبلا گفتیم که علت بودن حد اوسط برای حد اصغر به هیچ عنوان در"لمی‌"بودن برهان شرط نیست. همچنین در جای خود روشن شده است که علم کلی،یا فلسفهء اولی از مسائل خاصی بحث می‌کند که به موجود خاصی اختصاص ندارند و این مسائل و احکام همان معقولات ثانیهء فلسفی‌اند،و معقولات‌ ثانیهء فلسفی مختص وجود واجب،تبارک و تعالی،نیست از سوی‌ دیگر،وجود خداوند نیز،مثل وجود سایر مبادی نظری،از طریق برهان‌ قابل اثبات است،بدون این که لازم شود برای خداوند علتی در نظر گرفته شود. اما خود ایشان در فصل اول از مقالهء دوم رسالهء"برهان‌"پس‌ از تقسیم برهان ان به سه قسم چنین نوشته‌اند که: "فنبین فی فصل،ان برهان الان ینقسم الی ثلثلة اقسام: ما لا سبب لمقدماته،و ما اکبره علة لاوسطه،و ما کان الاکبر و الاوسط فیه‌ معا معلولین لعلة ثالثة،کاقسمه القوم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.