Skip to main content
فهرست مقالات

پیوند لفظ و معنی در ادبیات عرفانی

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 157 تا 190)

کلید واژه های ماشینی : عرفانی، معنی، لفظ، عرفا، زبان، حقایق، عشق، عقل، معارف، شهود

خلاصه ماشینی:

"عرفا و اشراقیون بر این عوالم،عالم دیگری را نیز اضافه کرده،آن را عالم مثال یا ملکوت می‌نامند،که برزخ و حد میانه‌ایست بین عالم مجردات و عالم ماده7 2-بنا بر سه اصل اساسی فلسفۀ صدر المتألهین،که با براهین متعدد اثبات شده و با کشف و شهود مورد تأیید و تأکید قرار گرفته‌اند، یعنی: -اصالت وجود8 -وحدت وجود9 -تشکیک در حقیقت وجود10 سراسر جهان هستی(از مبدأ جهان یعنی از فعلیت نامتناهی تا مادة المواد عالم اجسام که قوۀ نامتناهی است)بصورت رشتۀ واحد و متصلی است که هیچ مرتبه‌ای از مرتبۀ دیگر جدا نیست. نمونه‌ای از تکرار تشبیه و تمثیل با اقرار به نقص و نارسائی آن: {Sتو چو جانی،ما مثال دست و پا#قبض و بسط دست،از جان شد رواS} {Sتو چو عقلی،ما مثال این زبان#این زبان از عقل دارد این بیانS} {Sتو مثال شادی و ما خنده‌ایم#که نتیجۀ شادیی فرنده‌ایمS} {Sجنبش ما هر دمی خود اشهد است#که گواه ذو الجلال سرمد استS} {Sگردش سنگ آسیا در اضطراب#اشهد آمد بر وجود جوی آبS} {Sای برون از وهم و قال و قیل من#خاک بر فرق من و تمثیل من!S}40 -ثانیا"خواه ناخواه،مطلب ناتمام می‌ماند،اگر چه هزاران عمر بپایان رسد و هزاران مجلس تمام گردد!همۀ بحثها،همچون مباحث مولوی در مثنوی،سرانجام با این جمله پایان می‌پذیرند که: «این سخن پایان ندارد» 2-تأویل یا عروج از لفظ به معنی«اشارت عبارت» {Sمپیچ اندر سرو پای عبارت#اگر هستی ز ارباب اشارتS} {Sنظر را نغز کن تا نغز بینی#گذر از پوست کن تا مغز بینیS} {Sچو هر یک را از این الفاظ جانی‌ست#به زیر هر یک از اینها جهانی‌ست41 S} «تاویل»یک سیر صعودی است از لفظ به معنی برعکس درجات تنزل از معنی به لفظ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.