Skip to main content
فهرست مقالات

ساختار دولت جدید لبنان

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 144 تا 171)

کلید واژه های ماشینی : انسان، هیدگر، هستی، وجودشناسی، مرگ، پدیدار، فلسفه‌ی، تعالی، فهمیدن، دازن، ظاهر، حقیقت، شناخت، مارتین هیدگر، طرح، موجود، علم، حالت، امکان شناخت پدیدارهای نامحدود هستی، امکان، رابطه، آینده، ترس آگاهی، هستی به‌معنی اعم، زمان، به‌سوی هستی، مرگ امکان تعالی، هستی انسانی و تعالی، امکان تعالی، فلسفه هیدگر

خلاصه ماشینی: "این فیلسوف روش پدیدارشناسی را که منجر به«علم‌ تفسیر فلسفی»یا Hermeneututique شده،انتخاب نموده و در آخر تأملات‌ خود،با توجه به امکان شناخت پدیدارهای نامحدود هستی،نتیجه گرفته است‌ که شناخت هستی همواره برای انسان به صورت متناهی مطرح می‌شود ولی راه‌ نجات از این محدودیت را بر خلاف فلاسفه‌ی اسلامی-که به عرفان متوسل‌ شده‌اند-انتخاب نکرده و به بحث‌های خود رنگ کلامی نداده است. بر انسان پژوهشگر وناقعا نسبت به فهم عدم، بسته است،پس او چگونه می‌تواند عدم را آن طوری که هست باز شناسد؟16 در واقع عدم در اصطلاحات هیدگر،چیزی است که فعلا برای ما مخفی و معدوم است و در ورای ظواهر باقی ماند،مراد هیدگر این بود که اگر آن‌ چه در ورای متعلقات شناسایی علمی است،نادیده گرفته شود،دست‌رسی به‌ وجود به معنی اعم همواره نامیسر خواهد بود. راه حل و نجات انسانی از این احوال غیر اصیل و راه برگشت به‌ خویشتن،این است که انسان،در جهان انداختگی خود را دریابد و به عنوان یک‌ موجود صاحب طرح،از آن چه هست،به سوی آن چه فعلا نیست،حرکت کند زیرا برای دریافت صحنه‌های تازه،راهی به سوی وجود است،هیدگر این نوع ارتباط انسان را با هستی عمومی یا هستی به معنی اعم، Existention alite, و آن‌ خلاقیت‌ها و حرکات توأم با تعالی انسانی را،امر Existential نامیده است. وجود حاضر در جهان انسان محل اختفای ماهیت انسان و ماهیت حقیقت است که هر دو نسبت بهم اساسی و ذاتی هستند و در آنجا ملاقات می‌کنند تا یکدیگر را متقابلا تعریف نمایند47 بر نظر هیدگر تعلی و هستی یکی می‌شوند،به عبارت دیگر،هستی با تعالی منکشف می‌شود،همان گونه که هستی در هیچ یک از موجودات‌ نمی‌گنجند،تعالی نیز در هیچ یک از موجودات باقی نمی‌ماند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.