Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه "الهیات" در طبقه بندی ارسطو از علم

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 125 تا 148)

کلید واژه های ماشینی : ارسطو، خدا، دانش، سرمدی، جوهر، حرکت، برهان، سخن ارسطو درباره‌ی دانش خدا، عقل، فلسفه‌ی

خلاصه ماشینی: "زیرا هرمتحرکی باید توسط عاملی حرکت کند، موردی را در نظر می‌گیریم که در آن شی‌ء متحرک توسط عامل که خود نیز متحرک است به حرکت در می‌آید، و آن عامل نیز حرکت خود را از عامل متحرک دیگری اخذ می‌کند، و آن عامل نیز به وسیله‌ی چیزی دیگر حرکت می‌کند و همینطور تا ما لا نهایه له، این سلسله نمی‌تواند تا به بی‌نهایت ادامه پیدا کند، بلکه می‌بایست که یک محرک نخستین وجود داشته باشد. 34 البته باید توجه داشت که نباید در اینجا کلمه‌ینخستینرا به معنی زمانی آن فهمید، زیرا، از دیدگاه ارسطو، حرکت ضرورتا ازلی است و همانطور که پروفسور کاپلستون خاطر نشان کرده است، بهتر است این کلمه به معنیاعلی emerpuS فهمیده شود. زیرا مفهومشوقدر اینجا در واقع می‌تواند در نسبت با هم متحرک و هم محرک فهمیده شود:(1)محرک با شوق خود متحرک را به حرکت درمی‌آورد یا(2)متحرک بر اساس یک شوق داده شده از سوی محرک، به حرکت درمی‌آید، کدام درست است؟ پرسش اخیر، در واقع، به این پرسش قدیمی و هنوز مورد بحث باز می‌گردد که آیخد-که در اینجا محرک اول لحاظ شده است-از دیدگاه ارسطو فقط ینک علت غایی‌ esuac laniF است، یا علاوه بر آن، علت فاعلی حرکت egnahc fo esuac tneiciffE نیز است؟ به عقیده‌ی پروفسور اس، پاسخ ارسطو به این پرسش این است که خدا از (36)- . تاثیری که دانش و خود خدا در جهان دارد، به سختی می‌تواند، یکفعالیت ytivitca خوانده شود، زیرا این تاثیر، همانطور که ارسطو چنین فهمیده است، تاثیری است که ممکن است شخصی به طور ناخودآگاه یک شخص بر شخص دیگر، برای شخص اول نوعی فعالیت محسوب نمی‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.