Skip to main content
فهرست مقالات

علم عروض و خلیل بن احمد

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 95 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : عروض ،علم عروض و خلیل بن‌احمد ،علم عروض ،علم عروض خلیل بن‌احمد ،شعر ،وزن ،خلیل بن‌احمد ،وزن و قافیه ،عرب ،فارسی ،کلام ،نثر ،وزن شعر ،نظم ،اختراع ،ادب کهنسال عربی خلیل بن‌احمد ،عروض عرب و عروض هند ،عروض در میان اعراب ،شعر عربی ،ادبی ،میان عروض عرب و عروض ،عروض عرب ،وزن بیت در میان اعراب ،کتاب ،دکتر خانلری استادان معاصر عرب ،اصول علمی عروض هند ،وزن شعر فارسی ،عروض هند ،استاد کمال ابراهیم ،جمله

خلاصه ماشینی:

"سپس این دو امام-ابو الاسود و خلیل بن احمد-آن دو علم را تجدید کردند و من‌ دلیل خویش در باب نحو و اعراب کلمات را قبلا در جای خود اظهار داشته‌ام لیکن در مورد عروض از جمله دلایلی که ثابت می‌کند این علم‌ قبلا شناخته و معلوم بوده،آنست که اهل تحقیق متفقا معتقدند، مشرکان پس از شنیدن آیاتی از قرآن مجید ادعا کردند که قرآن شعر است ولید بن مغیره در پاسخ اعتراض آنان گفت،من آنچه را که حضرت‌ محمد آورده است بر بحور شعر از آن جمله بحر رجز و هزج و غیره و غیره‌ عرضه کردم،در آن چیزی شبیه به بحور شعر نیافتم. او مشابهت‌هایی چند در میان‌ عروض عرب و عروض هند پیدا کرد که از آن جمله است وجود،علامت‌هایی‌ در عروض هند برای نشان دادن متحرک و ساکن،معادل آنها که در عروض‌ خلیل بن احمد می‌بینیم و وجود قالبهایی در عروض هند مانند افاعیل‌ در عروض عرب و مانند وجود دو نیمه(دو مصراع)در شعر عربی و همانند آن در شعر هندی زیرا شعر هندی نیز دو قسمت داشته که‌ هر یک را"پاد"می‌خوانده‌اند و مشابهت بعضی اصطلاحات لغوی و عروضی سنسکریت با آنچه در عروض عربی بکار رفته است مانند مشابهت اصطلاح Sabda با"سبب‌"و Varta با"وتد"20 موضوع تردید ابو ریحان را علاوه بر دکتر خانلری استادان معاصر عرب نیز در آثار خویش بازگو کرده‌اند از آن جمله است استاد صفاء خلوصی در مقدمه کتاب القسطاس المستقیم و کمال ابراهیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.