Skip to main content
فهرست مقالات

معادشناسی صدرا (نقد و بررسی)

نویسنده:

ISC (36 صفحه - از 107 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : معاد، صدرا، جسمانی، صدر المتالهین، نفس، تجرد، ابن‌سینا، تجرد نفس، انسان، دین

خلاصه ماشینی:

"صدر المتالهین برای اثبات وجود نفس،چندین دلیل ذکر کرده‌ است که عبارتند از: 1-استدلال بر مبنای نیاز مزاج جسمانی به محافظ و عامل‌ نگهدارنده که همان دلیل چهارم ابن سینا است در اشارات. ابن سینا در اشارات و تنبیهات،دو دلیل بر اثبات بقای نفس آورده‌ بدین شرح: 1-براساس دلایل مذکور بر تجرد نفس،تعلق نفس به بدن بگونه‌ای‌ نیست که نفس منطبع در جسم بوده و قائم با جسم باشد،بلکه از جسم‌ تنها بعنوان آلت و ابزار برخی کارهایش بهره می‌گیرد،بنابراین اگر جسم در اثر مرگ نتواند،ابزار او باشد،آسیبی به جوهر و ذات نفس‌ نمی‌رسد. معاد روحانی: اینک به تحلیل و تبین فلسفی کیفیت معاد پرداخته،نظر ابن سینا و صدرا را نقل کرده،سپس به نقد و ارزیابی آنها می‌پردازیم: 1-2-معادشناسی ابن سینا: ابن سینا به تبین و اثبات معاد روحانی می‌پردازد،با یادآوری‌ دو نکته:یکی اینکه این گونه معاد،مورد تصدیق انبیا هم می‌باشد، زیرا اگر چه ظاهر کتاب و سنت بر معاد جسمانی دلالت دارد،اما بهر حال در معاد جسمانی روح انسان هم بهمراه جسم،حضور و تحقق دارد. نمونه‌ایس از آنهاست مسئله‌"وجود خارج کلی‌"،"اتحاد عاقل و معقول‌"،"قوس صعود و نزول‌"،"وحدت‌ وجود"،"اصالت‌"و"اشتراک عینی وجود"و غیره که همهء اینها مسائل عرفانی و اشترافی‌اند اما در فلسفه صدرا با مبانی مشائی حل و فصل شده‌اند و چه حل و فصلی!!البته ابن سینا هم در مواردی،دچار این گونه خلط و اشتباه شده است. 6-علم کفایت مبانی و مقدمات مذکور بر اثبات مطلوب: صدرا که اساس کارش را اثبات معاد بصورت جسمانی قرار داده و- تعدادی از مقدمات را صرفا باین منظور آورده است،در دستیابی به‌ نتیجهء مطلوب،علاوه بر مقدمات مذکور بر مقدمات دیگری نیز نیازمند شده است که عبارتند از: 1-6-نفوس افراط متوسط و ناقص پس از مفارقت از بدن امکان‌ ارتقاء به عالم مفارقات را ندارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.