Skip to main content
فهرست مقالات

مواردی چند از وجوه افتراق بین روانشناسی اسلامی و روانشناسی غربی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : روانشناسی ،روانشناسی اسلامی و روانشناسی غربی ،اسلامی ،پزشکی ،اجتماعی ،روانشناسی اسلامی ،روانشناسان غربی ،رفتار ،ارزشهای اخلاقی ،اخلاق پزشکی ،انسان ،سازش ،جامعه ،علم روانشناسی و ارزشهای اخلاقی ،دیدگاه ،فرهنگی ،کودک ،روانشناسی غربی و روانشناسی اسلامی ،رشد اخلاق تابع مراحل رشد ،آمریکا ،قضاوت ،جهان ،اخلاق اسلامی ،دیدگاه روانشناسی اسلامی ،قوانین ،رشد اخلاق ،اخلاق پزشکی در رشته پزشکی ،احوال فرهنگ علوم رفتاری غرب ،اخلاق و علم پزشکی ،وجوه افتراق

خلاصه ماشینی:

"اگر چه انتقاداتی بر نظرات این قبیل مکاتب وارد است، ولی فرصت پرداختن به آنها در این مقاله وجود ندارد اما می‌توان اجمالا اضافه نمود که چون در این نظریهعملکردیرفتارفردملاک است و از سوی دیگر قصد و نیت درونی هم بنوبه خود هر چه باشند بنوعی محصولات و فرآورده‌های اجتماعی-فرهنگی تلقی می‌شوند، فلذا می‌توان استنباط کرد که به نظر طرفداران این دیدگاه تشکیل و تکوین ارزشهای اخلاقی مانند هر نوع خصیصه دیگر تحت تاثیر محرکات محیط انجام می‌پذیرد. آیا می‌توان گفت که جوامع جهان اول و دوم ازنقطه نظر فرهنگ معنوی، رفتاری و ارزشهای اخلاقی نیز پیشرفته از جوامع جهان سوم من جمله جامعه ما می‌باشند؟دیدگاههای روانشناسی معاصر عنوان می‌کنند گر چه در رشد مراحل اخلاقی و تکوین ارزشهای اخلاقی توالی و تسلسل حاکم است و شمول جهانی دارد اما نمی‌توان درباره ارزشهای اخلاقی جوامع مختلف به ارزیابی پرداخت و بر این نکته تاکید می‌ورزند که شکل گیری ارزشهای اخلاقی تابع زمان و مکان و مقتضیات فرهنگی است. تجزیه و تحلیل‌های عنوان شده می‌تواند در موارد زیر نیز مطرح شود که پرداختن به آنها را به فرصت‌های دیگر موکول می‌نماییم: -رفتارهای بهنجار و نابهنجار و رفتارهای انحرافی و غیر- انحرافی و روشهای تشخیص آنها کدامند؟ -تاثیر و تاثر مثبت و منفی که بیشتر در حیطه مطالعات روانشناسی اجتماعی مطرح می‌شوند، چگونه تعبیر و تفسیر می‌شوند؟ -و بالاخره توجه به این وجوه افتراق ممکن است روشهای تامین بهداشت روانی اعضای جوامع و حتی روشهای درمان بعضی از اختلالات شخصیتی، اختلافات از نوع سوسیوپاتیک 1 و بالاخص پسیکوپاتیک 2 را دگرگون سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.