Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی برنامه های تربیت معلم ایران و سایر کشورهای جهان

نویسنده:

ISC (44 صفحه - از 173 تا 216)

کلید واژه های ماشینی : معلمین، تربیت، آموزش، تربیت‌معلم، مدارس، برنامه‌های تربیت‌معلم ایران، علمی، آموزش و پرورش، تربیت معلمین مدارس متوسطه، فرانسه

خلاصه ماشینی:

"در حال حاضر در کشور ترکیه، تامین معلمین مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش به صور مختلف و از طرق متفاوت انجام می‌گیرد که ذیلا به آن اشاره می‌شود: الف:مراکز تربیت معلم ابتدائی:تعلیم و تربیت معلمین مدارس ابتدائی بعهده این مراکز است که در حال حاضر بیش از 90 مرکز آموزشی در سرتاسر مملکت به این امر اشتغال دارند و علی رغم اینکه اصولا می‌بایست کلیه معلمین مدارس ابتدائی کشور از یک منبع و تحت یک نظام واحد تامین می‌شد، شواهدی در دست است که در مقطع ابتدائی در کنار معلمین رسمی و کار ورزان معلمی، معلمین حق التدریسی (موقت)، سرباز معلمین، معلمین جانشین، آموزشگران، افسران وظیفه ذخیره و نظایر آنها نیز که همگی از منابع مختلف آموزشی تامین‌ شده‌اند، به امر تدریس اشتغال دارند. پس از تصویب و اجرای گزینش از طریق کنکور سراسری و با توجه به مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت فرهنگی و آموزش عالی در سال 1369، برنامه درسی مراکز با توجه به برنامه‌های درسی رشته‌های دبیری دانشگاهها، در سطح کاردانی، مورد تجدید نظر قرار گرفت و به صورت واحدی در طول 4 ترم تحصیلی ارائه می‌شود و مثل دانشگاههای کشور، دانشجویان این مراکز نیز در طول دوران تحصیلی خود، دروس- عمومی، تربیتی و اختصاصی را طبق جدول تعیین شده تحصیل می‌کنند. د-با توجه به تمرکز سیاست و خط مشی برنامه‌های آموزشی ایران در شورای عالی برنامه‌ریزی و رهنمودهای ستاد انقلاب فرهنگی مبنی بر هماهنگ سازی فعالیتهای آموزشی و وحدت بخشیدن به نظام تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش کشور، روشهای آموزشی تقریبا مشابه و یکسان در کلیه مراکز تربیت معلم، مخصوصا در زمینه دروس تربیتی و کارهای عملی نظیر تمرین دبیری و کار آموزی به اجرا گذاشته می‌شود، که من جمله مسئله امکان برابر سازی دروس نیز ناشی از همین تشابه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.