Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه تعیین اهداف کلی و جزئی در تعلیم و تربیت

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 61 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : هدف، فلسفه، انسان، خیال، نیل، غفلت، ذهن، واقعیت، واقعی، فلسفۀ تعیین اهداف کلی

خلاصه ماشینی: "به عبارت ساده‌تر،برنامه‌ریزی(1)-فرض بر این است که انسان در جهان متحول قرار دارد و خود نیز تحولمی‌یابد(مگر اینکه به علت تربیت‌های نادرست،تجدد ذاتی و خلاقیت‌های فکریو عملی او موقتا به رکود و بیحرکتی مبدل شود)،وجود تحول،انسان را متوجه وجود امکانات تازه می‌نماید،و به او نشان می‌دهد که به نحو دیگر بودن نیز میسر استچنین وضعی انتخاب هدف‌های تازه‌ای را القا می‌کند،و چون امکان ایجادتحول میسر می‌باشد،تحقق هدفها نیز،با تنظیم اوضاع و احوال به خاطر نیلبه آن هدفها متصور شده و انسان را به خاطر علاقه ذاتی‌اش به رفع نیازها،بهسوی برنامه‌ریزی و عمل می‌کشاند. به عبارت ساده‌تر،برنامه‌ریزی(1)-فرض بر این است که انسان در جهان متحول قرار دارد و خود نیز تحولمی‌یابد(مگر اینکه به علت تربیت‌های نادرست،تجدد ذاتی و خلاقیت‌های فکریو عملی او موقتا به رکود و بیحرکتی مبدل شود)،وجود تحول،انسان را متوجه وجود امکانات تازه می‌نماید،و به او نشان می‌دهد که به نحو دیگر بودن نیز میسر استچنین وضعی انتخاب هدف‌های تازه‌ای را القا می‌کند،و چون امکان ایجادتحول میسر می‌باشد،تحقق هدفها نیز،با تنظیم اوضاع و احوال به خاطر نیلبه آن هدفها متصور شده و انسان را به خاطر علاقه ذاتی‌اش به رفع نیازها،بهسوی برنامه‌ریزی و عمل می‌کشاند. این امر که انتخاب هدفهای بزرگ و دلفریب انسان را خیالابه خود مشغول می‌دارد و حرکت تدریجی و سیر به سوی هدف متعالیرا کم‌کم از نظر دور می‌سازد،در مورد معانی کلی و مصداقهای آنهانیز صادق است. این امر که انتخاب هدفهای بزرگ و دلفریب انسان را خیالابه خود مشغول می‌دارد و حرکت تدریجی و سیر به سوی هدف متعالیرا کم‌کم از نظر دور می‌سازد،در مورد معانی کلی و مصداقهای آنهانیز صادق است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.