چکیده:
توسعه از مفاهیمی است که برداشت واحدی از آن بین صاحبنظران وجود ندارد.فقر
زدایی از اهداف توسعه محسوب میشود.اهمیت ریشهکن کردن فقر در اسلام مسئولین جمهوری
اسلامی را بر آن واداشته است که لایحهای تحت عنوان فقر زدایی تهیه کنند که اخیرا
تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.در این مقاله هدف عبارت است از ارزیابی نحوه
برخورد این لایحه با موضوع فقر زدایی.به همین منظور ابتدا مفهوم توسعه معرفی شده،
سپس چند استراتژی مرتبط با فقر زدایی مرد بررسی واقع گردیده و در قسمت سوم فقر و
محرومیت در ایران مرور شده و در پایان دیدگاههای لایحه فقر زدایی در ارتباط با
مفهوم واقعی
فقر زدایی مورد نقد واقع شده است.
خلاصه ماشینی:
به عبارت دیگر، در عرض ده سال تعداد خانوارهای محروم در کل کشور 19/12 درصد، در مناطق شهری 79/12 درصد و در مناطق روستایی 26/9 درصد تقلیل یافته است.
فقر مطلق یا معیشتی به محرومیت و ناتوانی افراد در دستیابی به حداقل نیازهای اساسی مانند تغذیه، پوشاک و سرپناه اشاره دارد و در حالی که فقر نسبی مفهوم فراتر از فقر مطلق دارد و از نابرابر در توزیع درآمد و عدم تعادل اجتماعی نشئت میگیرد(سازمان برنامه و بودجه تیرماه 1375، ص 18).
در این گزارش انواع فقر به صورت ذیل طبقه بندی شده است: فقر اقتصادی:عدم تامین نیازهای فرد برای حداقل زندگی، فقر ملی:پایین بودن درآمد سرانه یک کشور، فقر فرهنگی:بیسوادی، رواج رفتارهای نابهنجار و کاستی در زمینههای ایثار و محبت و فزونی در زمینه کینه توزی و نفرت و مواردی از این قبیل، و فقر روانی:که ناشی از عوامل درونی، اجتماعی و خانوادگی میباشد.
این سازمان اعتبار مورد نیاز برای آنکه خانوارهای شهری و روستایی واقع در زیر خط فقر به بالای خط فقر برسند را حدود 6/454، 2 میلیارد در سال بر آورد نموده است(سازمان برنامه و بودجه تیرماه 1375، صص 43-47).
در ایران، استراتژی رشد اقتصادی هدف اصلی تمام برنامههای توسعه قبل از انقلاب بوده و در دوره بعد از انقلاب در کنار آن، کاهش نابرابریهای منطقهای تحت عنوان محرومیت زدایی و تقلیل نابرابریهای اقتصادی-اجتماعی تحت عنوان فقرزدایی مورد توجه بوده که اخیرا با تاکید مدیریت سطح بالای کشور، موضوع فقر زدایی در دستور کار کارشناسان سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.