Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گو با دکتر سید محمد باقر حجتی

مصاحبه شونده:

(38 صفحه - از 76 تا 113)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، قرآن کریم، تفسیر، علوم قرآنی، کتاب، تدریس، اعجاز قرآن، اسلامی، قرائت، اعجاز قرآن کریم

خلاصه ماشینی:

"اگرچه کما بیش اکثر مفسران در فهم مراد خداوند از کلامش از خود قرآن‌ مدد می‌جستند که روشی در خور،و منهجی بهتر از روشهای دیگر بوده است؛و این روش را نخستین‌بار،صادع شریعت و خود رسول اکرم صلی الله علیه و آله بر حسب روایاتی تفسیری که سراغ داریم‌ بنیاد کردند،و جسته‌وگریخته این روش مورد پیروی مفسران قرار گرفت،اما نه بدانگونه که‌ علامه طباطبایی این روش را به صورت فراگیر و عمیق دنبال کرد،و در مورد یکایک آیات از اشعهء مهر درخشان کتاب مبین بهره جست و در شعاع این خورشید تابان که خود روشن و در عین حال روشنگر است راه را برای دستیابی به مقصد و مقصود آیات به طرز بسیار جالب و سنجیده گشوده است،«قرآنی که خود تبیان برای هر چیزی است چگونه نمی‌تواند تبیان خود باشد»آفتابی که همهء پهنهء گیتی را روشن می‌کند آیا برای یافتن آن باید شمع به دست گرفت و آنرا در پرتو آن جستجو کرد؟!«خود قرآن مایه هدایت و بینه‌هایی از راه یافتن به حق و امتیاز آن از باطل می‌باشد»و«نوری مبین»است و به انوار دیگری در فهم خود نیازی ندارد،باید از انواری‌ نیز بهره گرفت که کلید فهم قرآن در اختیار آنان قرار دارد،و مشعل قرآن به دست آنها روشن می‌شود؛و این کلید و مایهء فروزندگی این کتاب آسمانی صرفا در اختیار کسانی است که‌ طبق حدیث ثقلین نباید تا روز رستاخیز از قرآن جدا گردند و از آنجا که طبق نص قرآنی،عترت‌ طاهره،از هر گونه ابهام و تیرگی و پلیدی پاکیزه و مطهر می‌باشد و جز مطهرین را نشاید با حقیقت قرآن کریم تماس برقرار سازند،تماسی که لمسهء قلب و روح را به واکنش مناسب‌ وا می‌دارد و این مس و لمس بازتابی می‌آفریند،آری اینان همان قرآن ناطق هستند که می‌توانند قرآن صامت را ناطق و گویا سازند؛و اینان با قرآن،قرآن را تفسیر می‌کردند و خود قرآن را به‌ صدا در می‌آورند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.