خلاصه ماشینی:
"این حرکت از عمق ماده به سطح دیداری شکلها و در آثار حجمی و بازی بیوقفهء خطوط منحنی در طراحیها و ترکیب هردوی اینها در نقش برجستهء سفالی، رویکرد اصلی در آثار فیاض است.
انتخاب گل بهعنوان مادهء اصلی در ساخت شیء هنری و وسیلهای برای بیان و انس او با این ماده را،در زمانهای که هرروز مادهء تازهای در دسترس قرار میگرفت،باید خصلت مردم بینالنهرین و تمدنهای همجوار آن از جمله منطقهء ایران دانست؛چون این مادهء حاضر و آماده از نشست سیلابهای فصلی به دست میآمد که همواره تداوم داشت،به سادگی شکل میگرفت و با درایت و هوش اهل فن،سخت و تجسمی دائمی مییافت که بعدها با انواع لعابها،جلوهای نورانی و اهورایی گرفت.
شکلها و طرحها در آثار فیاض ساده و شبیه هم هستند،اما در جلوههای گوناگون و آنی جلوه میکنند،که گویی انسان به شعلههای آتش یا شاخههای متحرک درختی در معرض باد مینگرد؛و این نسبتی است که به نقوش و تزئینات بیشمار در هنر ایرانی دادهاند."