خلاصه ماشینی:
"در آثار نیلوفر عابدی همواره سایبانی دیده میشود که اغلب با چند رنگ گرم به تصویر کشیده شده است؛سرپناهی بدون دیوار که قرار است از اندام تکهتکه شده و از هم دریده محافظت کند.
اما سؤال اینجا رخ مینماید:این فضای مالیخولیایی،که چنین دردناک،و همبرانگیز،خشن،جسورانه و رعبآور است، فضای واقعی زیست هنرمندان است یا نتیجهء ممارست تکنیکی و آفرینش صبورانه،مدام و ریز پردازانه؟و آیا اصلا این فضای متوهم و مالیخولیایی محصول یک آموزش مرد سالار نیست؟آیا آثار خوش پرداخت و تکنیکی این سه هنرمند،که از شاگردان پویا آریانپور هستند،نتیجهء تعلیم است یا تو أمان از زندگی و هنر خالقانشان بهره دارد؟ در کارهای این سه هنرمند فضای روایت اثر،حریم حرمت حضور فیگورها نیست؛چون فضای تصویری بیننده را در وهم و خیال،تنها رها میکند؛در عوض،باید گفت:پیکرهها و اندام وارهها خود تبدیل به حریمی و حرمت باشد،بیانگر تهدید و تجاوز است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نیلوفر عابدی (به تصویر صفحه مراجعه شود)افسانه آخوندی [نیم نگاه] زیستن برای مردن-یک زن با یک بیل در دست،کنار مرد خفتهای در بیابان،بیهیچ جنبندهای بر زمین و بیهیچ کورسوی امیدی در آسمان؛این مؤثرترین اثر مجید فتحیزاده ناصری در آخرین نمایشگاهش در گالری طراحان آزاد است که"انتظار برای مردن"را همچون سیلی محکمی بر صورت خیال پردازی بیننده مینوازد.
ولی آنچه تأثر را در بیننده برمیانگیزد،سکوت و همبرانگیزی است که در مواجهه با آثار به جان بیننده چنگ میاندازد؛سکوتی که با،بار آیینی عزاداری و گریستن شکل عادی و پذیرفته شدهء زندگی از ابتدا تا انتهاست!نقاشیهای فتحیزاده،فیگوراتیو،با جان مایهء طراحی آناتونیک،با ساخت و ساز فراوان هستند که لحن معاصری ندارند؛و اتفاقا این نوع از شیوهء نقاشی کلاسیک با مفهوم آثار قرابت دارد و به مرده پرستی و عزاداری رنگ و بویی تاریخی و حتی کهنگی میدهد!"