Skip to main content
فهرست مقالات

برزخی میان لفظ و معنی

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 111 تا 132)

کلید واژه های ماشینی : لفظ، نطق، معنا، دلالت، معنی، برزخی میان لفظ و معنی، اسم، ذات، وضع، زبان، طبعی، کلام، منطق، دلالت وضعی لفظ برمعنا، لفظ و معنا، انسان، دلالت لفظ، عین، دلالت طبعی لفظ برمعنا، ذهنی، ذکر، اسم عین مسمی، نظریه، ابن‌سینا، صفت، لفظ برمعنا، درخت، ذکر و طبعی بودن زبان، دلالت لفظ برمعنا وضعی، سخن

خلاصه ماشینی: "4ابو هاشم جبایی از پیروان این نظر است و ابن سینا نیز می‌گوید:حتی اگر وضع اصلی الفاظ را ضروری و از جانب پروردگار بدانیم بی‌گمان از جهت مشارکت مردم در به کارگیری این وضع و قرارداد،باید به اصطلاحی بودن آن باور داشته باشیم؛ زیرا مخاطب،فقط هنگامی سخن متکلم را می‌پذیرد که از پیش میان آن دو، رابطه لفظ و معنا تذکر داده شده باشد. علی اکبر سیاسی:همان،ص 4 و محمد باقر صدر:دروس فی علم الاصول 1/91-89 تعریف آخوند خراسانی از وضع به«گونه‌ای اختصاص لفظ به معنا1»به‌ ذاتی بودن این ارتباط،اشارتی لطیف دارد؛اختصاص یافتن،نوعی انفعال است‌ برخلاف تخصیص که از قبیل فعل فاعل است. در انتقاد از طبیعی بودن زبان گفته شده است که البته برای‌ اختصاص یافتن لفظی برای معنایی خاص به مرجحی نیاز هست ولی این به معنی‌ ذاتی و طبعی بودن دلالت نیست؛زیرا اگر چنین بود نمی‌بایست زبان به اختلاف‌ (1)-آخوند خراسانی:کفایه الاصول،ص 24:الوضع هو نحو اختصاص للفظ بالمعنی. خطیب قزوینی فقط«ظاهر»نظریه دلالت ذاتی‌ را باطل می‌داند2زیرا سکاکی آنرا تأویل کرده است:همان‌طور که هر حرفی‌ طبعی خاص دارد(فاء بالینت سازگار است و قاف با شدت‌3)شاید مناسبتهای‌ طبیعی از این دست در وضع لفظ نیز دخیل بوده است‌4. بجنوردی منتهی الاصول 1/15 (2)-تفتازانی:مختصر المعانی،ص 324:و القول بدلالة اللفظ لذاته ظاهره باطل (3)-در مورد طبایع حروف می‌توان به جلد نخست الفتوحات المکیه از ابن عربی مراجعه کرد (4)-سکاکی:همان ص 151 و 152 در این مرتبه ذات خداوند در نظر گرفته می‌شود بدون آنکه منتسب به صفتی‌ همچون قهر و علم باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.