Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه تنبیه بدنی با پرخاشگری، افسردگی و افت تحصیلی

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 153 تا 176)

کلید واژه های ماشینی : پرخاشگری، افسردگی، تنبیه بدنی با پرخاشگری، رابطهء تنبیه بدنی با پرخاشگری، تنبیه بدنی، افسردگی و افت تحصیلی، افت تحصیلی، رفتار، دختران، تربیت

خلاصه ماشینی:

"دکتر حسینعلی کوهستانی* رابطهء تنبیه بدنی با پرخاشگری، افسردگی و افت تحصیلی مقدمه آیا برای تربیت متربی نیاز به تنبیه داریم؟اثر تنبیه در مقایسه با سایر روشهای تربیت چقدر است؟آیا استفاده از تنبیه در سرعت و کیفیت دستیابی به‌ نتیجهء دلخواه مؤثر است؟آیا در نظام آموزشی باید تفاوتی از این لحاظ بین‌ مقاطع و جنسیتها قایل شد؟آیا بین تنبیه و رفتارهای نابهنجار مانند پرخاشگری‌ و افسردگی ربطه‌ای وجود دارد؟آیا تنبیه منجر به آثار مفیدی مانند پیشرفت‌ تحصیل می‌گردد،یا نتایج زیانباری همچون افت تحصیلی را به همراه دارد؟ بحث درباره تنبیه تازگی ندارد،قرنهاست که اولیا و مربیان از این‌ وسیله،جهت شکل دادن به رفتارهای کودکان استفاده نموده‌اند. استفاده از این روش به دلایل گوناگونی نامطلوب است،زیرا از یک سو معلوم نیست که با تنبیه بدنی نتیجه مورد نظر به دست آید،و از سوی دیگر،به‌ کاربردن آن مستلزم صرف انرژی فراوان از طرف تنبیه کننده است که بالاخره به‌ سبب خستگی و نه به دلیل اصلاح رفتار مورد تربیت مجبور می‌شود تنبیه را خاتمه دهد از ان رو،امکان دارد،همان رفتاری که باید تغییر کند، یا خاموش( extincted )شود،تقویت شده باشد. پس از مروری بر نتیجه تحقیق، نظر اولیای تربیت را به پیشنهادهای مطرح شده زیر جلب می‌نماید،با توجه به‌ این که بین تنبیه بدنی،پرخاشگری و افسردگی و افت تحصیلی در هر دو (1)- Negative Reinforcement جنسیت رابطه مثبت وجود دارد،توصیه می‌شود که: 1)برای اصلاح رفتارهای نامناسب متربیان از روشهای دیگر مانند اشباع تا حد خستگی،حذف پاداشها،پاداش دادن به رفتارهای مغایر،حذف موقعیت‌ ناخوشایند برای رفتار مطلوب و امثال آن استفاده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.