Skip to main content
فهرست مقالات

نظری بر ماهیت و جایگاه محافل ادبی فرانسه در سده هفدهم

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 49 تا 82)

کلید واژه های ماشینی : ادبی، رمان، فرانسه، جایگاه محافل ادبی فرانسه، مولیر، سیاسی، اشرافی، زنان، زبان، مادام درامبویه

خلاصه ماشینی:

"سبک تصنع که مولیر بر آن تاخت،تنها یکی از پی‌آمدهای‌ فرهنگی‌"محافل ادبی‌"است:این پدیده،ریشه‌های خود را با گرایشهای مختلف‌ و گاهی متضاد سیراب ساخته بود و هر شاخهء آن در هیئتی دیگر به‌ برگ و بار نشست!و سبکهای گوناگونی در بیان و سلوک از آن زاده شد. هر چه هست،به نظر می‌رسد کاربرد صفت مؤنث برای سبک تصنع،بارزترین‌ پی‌آمد پدیدهء"محافل ادبی‌"و حضور دائمی یک اسم خاص مؤنث‌ (به عنوان مضاف الیه)در کنار واژهء"انجمن‌"( salon )در متون تاریخ ادب، همچنین مباهات ادیبان به عضویت در یکی از این انجمن‌ها،نشان‌دهندهء واقعیتی فراتر و عمیق‌تر از یک حادثه است و باید جایگاه این تشکل‌ها را با تأمل بیشتری مطالعه کرد. نظر به اینکه گرایشهای ادبی و زبان آثار ارائه شده و در محافلی که تا حال‌ ذکرشان رفته است،تقریبا همانند و نزدیک به هم می‌نماید،پسندیده‌تر آن است‌ که قبل از پرداختن به انجمن‌های دیگری که دیدگاه هنری و سیاسی اعضای آنها عملا زبان و قالب متفاوتی می‌طلبید،بر تأثیرات طیف اول سالنها نظری‌ گذرا بیفکنیم و سپس جبهه‌های متضادی را که در سالنها عرض اندام کردند (1)-بعدها لویی چهاردهم با این زن ازدواج کرد و وی در سایهء تأثیر و اقتداری که یافته بود،آثار موسوم به‌ هزلیات( burlesque )را که با زبانی نزدیک به زبان قشر متوسط جامعه نگاشته می‌شد مورد حمایت قرارداد و نیز مرکز تعلیم و تربیت St-Cyr را بنا نهاد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) جبههء مخالف دیگری که در مقابل جریان پرسیوز عرض اندام کرد، جریانی بود که موجودیت بورژوازی را پذیرفته و زبان مورد فهم عامه و نیز سبک و سیاق ادبی رابله( Rableais نویسنده و اندیشمند قرن شانزدهم فرانسه) را الهام‌بخش خود ساخت و قبل از هر چیز،به گرایشهای اجتماعی اشراف‌ تاخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.