Skip to main content
فهرست مقالات

عشق عرفانی

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 163 تا 188)

کلید واژه های ماشینی : عشق ،محبت ،معشوق ،عشق عرفانی ،عقل ،عاشق ،خدا ،معرفت ،حقیقت ،وصال ،آتش ،محبت بنده نسبت به خدا ،خیر ،فنا ،کمال ،فراق ،محبت خدا نسبت به بنده ،نفس ،تعالی ،عالم عشق منتهای عالم معرفت ،حقیقت آتش فراق معشوق ،حق‌تعالی ،محبت حق‌تعالی نسبت به بنده ،انسان ،حقیقت عشق ،تصحیح ،تهران ،غیر محبت محبوب در دل ،نهاد ،وصال محبوب

خلاصه ماشینی:

"پس«منشاء محبت»و عشق معرفت است، بدین معنی که انسان کامل هنگامی که مراتب ترقی و تعالی روحی را پیمود و در طریق سیر و سلوک مرتبه‌ای یافت، گاهی حالتی به او دست می‌دهد که در آن حالت از هر چیز حتی از خود بیگانه و از جسم و جان ناآگاه می‌گردد و از زمان و مکان فارغ می‌شود و از فکر و نفس و عقل وارسته می‌گردد، در آن هنگام مست عشق شده و میان خود و معشوق واسطه‌ای نمی‌بیند و تفاوتی نمی‌گذارد و این همان عشق حقیقی(یا عشق عرفانی)است. سخن شیخ روزبهان در مورد عشق بهیمی و عشق طبیعی چنین است: «اما بهیمی، زذال خلق را باشد، اهل خمر و فساد و زمر و فسق؛و ارتکاب معصی جز به تأثیر هوی نیست، و از میلان نفس اماره باشد، که بدان فتد، تا مهیح شهوات مذمومه شود، تا به حدی برسد که ضعف حیوانی-که عین شهوت فطری است در اصل خویش-؛بعد ا زصحبت محبوب و الفت با وی که یک دم است، از علاقه حرقت آتش شهوت نفس اماره برهد و این در جهان عقول و ترد شریعت، چون بر احکام و امر الهی نباشد، مذموم باشد. » ای طالبی که دعوی عشق خدا کنی در غیر او نظر به محبت چرا کنی از جستجوی خلق، تو بیگانه شو اگر خواهی که دل به حضرت حق آشنا کنی ***** مرا بی من چنین عشق تو کرده است نه من خود گشته‌ام زینسان به عمدا چوبی من بود پیدا راز پنهان نهان گشتم کنون و راز پیدا 34 عاشق باید زاضی به رضای معشوق باشد و همان خواهد که او می‌خواهد و آن پسندد که او می‌پسندد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.