Skip to main content
فهرست مقالات

پیدایش و تطور تفسیر اثری

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 57 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، تفسیر، صحابه، قرآن کریم، پیامبر، تفسیر قرآن، تفسیر قرآن کریم، حدیث، اسلام، تابعین، روش تفسیری به عصر پیامبر، روش تفسیری، مفسران، پیامبر اکرم ( ص )، آیات قرآن، روایات، پیامبر گرامی اسلام نخستین، عصر پیامبر اکرم، خدا، روش، منابع صحابه در تفسیر قرآن، مکتب، تفسیر قرآن با قرآن، رسول گرامی اسلام، عصر پیامبر ( ص )، عصر تابعین و تابعین تابعین، پیامبر ( ص )، تفسیر آیات قرآنی، تفسیر قرآن در عصر صحابه، فهم

در میان مباحث مختلف علوم قرآنی، بحث از مکاتب و روشهای تفسیری، جایگاه مهمی دارد.تفسیر اثری یکی از آن روشهاست که پیدایش آن به تاریخ تدوین حدیث مربوط است.سابقه این روش تفسیری به عصر پیامبر(ص)برمی‌گردد، چون طبق نص قرآن کریم، پیامبر گرامی اسلام نخستین مصر و شارح قرآن می‌باشد.خداوند در قرآن می‌فرماید:«و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون» 1 این مقاله تلاشی است در جهت نشان دادن چهره‌ای روشن از این روش تفسیری، و دگرگونی‌هایی که این روش در طول نزدیک به دو قرن اول هجری، به خود دیده است.

خلاصه ماشینی: "اما از نظر شیعه، تفسیر اثری عبارت است از:تبیینی که در خود قرآن کریم آمده و یا در روایات پیامبر اکرم(ص)و ائمه اطهار(علیهم السلام)نقل شده است. مرحله اول:تفسیر در عصر پیامبر اکرم(ص) از جمله مسائل مورد بحث این است که، آیا آشنایی صرف به زبان عربی برای فهم قرآن و بیان مقاصد آن کافی است؟ برخی معتقدند، چون قرآن به زبان عربی نازل شد و اسلوب آن با این زبان هماهنگ بود، لذا تمام اعراب عصر پیامبر(ص)معانی آن را درک می‌کردند. به این سبب بود که عده‌ای از صحابه برای تکمیل معلومات خود در مورد مسائل تاریخی مذکور در قرآن، که در تورات و انجیل با شرح و بسط بیشتری مطرح گردیده بود، به اهل کتاب که تازه اسلام آورده بودند، رجوع می‌کردند. این گونه روش به عصر نزول قرآن محدود نبوده و علاوه بر رسول گرامی اسلام(ص)، ائمه اطهار(علیهم السلام)، صحابه و تابعین نیز، این اسلوب را در تفسیر قرآن کریم اختیار نمودند. وقتی در این روش بنا به اعتقاد شیعه، تفسیر قرآن از طریق آثاری است که از پیامبر گرامی اسلام(ص)و ائمه اطهار(علیهم السلام)نقل شده؛ اختلاط آن آثار صحیح با غیرش، روش روایی را در معرض انتقاد قرار داده است. نتیجه‌گیری: با توجه به مطالب مذکور می‌توان گفت، چون علم تفسیر از زمان نزول قرآن، یعنی عصر رسول خدا(ص)مورد توجه مسلمین بود؛تفسیر اثری که اولین روش در تفسیر قرآن است، از مهمترین روشهای تفسیری محسوب می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.