چکیده:
موضوع مورد بحث در این مقاله نکات جالب«آیهی 56 سوره احزاب»است؛یعنی سعی بر این
بوده است که نکات قابل توجه موجود در این آیهی شریف، مجمل و مبتنی بر آرای مذکور
در تفاسیر روشن شود.نخست نظر قرآن و انعکاس آن در تفاسیر، در باب رفقت منزلت و عظمت رسول اکرم(ص)،
در پیشگاه خدا، بهاختصار ذکر شده، سپس موضوع قابل توجه تداوم درود و سلام پروردگار
سبحان بر روان رسول گرامیش مطرح شده است و کیفیت درود و سلام خدا، فرشتگان و مؤمنان
بر روان آن بزرگوار، مطابق نظریات مفسران بزرگ به دنبال آنها آمده است و گفتهایم
که لازم است همراه نام پیامبر و اهل بیت مکرمش، درود و سلام باشد.آن گاه زمان و
مکان
خلاصه ماشینی:
-تداوم درود و سلام خدا بر حضرت رسول اکرم(ص): نکتهی دیگر آن است که این سلام و درود منقطع نیست بلکه لطف الهی الی الابد شامل حال آن بزرگوار شده است چرا که برای بیان این موضوع (اعلام درود و سلام خداوند سبحان بر رسول مکرم اسلام(ص))از فعل مضارع (یصلون)بهره جسته است و فعل مضارع بیانگر دوام و جاودانگی است، یعنی سلام و درود و تجبیل خداوند منان جاودانه میباشد و هر دم روان پاک و وجود مقدسش از عنایات بیکران الهی برخوردار است:و چه زیبا گفته است فرزدق در قصیده میمیه خود در مدح امام سجاد(ع)و در خطاب به«هشام بن عبدالملک» آنجا که وجود شریف امام(ع)را پسر پیغمبر(ص)معرفی کرده و به دنبال آن عظمتهایی را از پدر بزرگوارش(حضرت پیامبر(ص))بیان نموده است: ...
» اگر نکات فوق با صدق نیت و بدون مرض روحی مورد توجه واقع شود، فرد بصیر و آگاه به دو نکتهی بسیار قابل توجه پی میبرد: الف-مقام و منزلت نبی اکرم(ص)و ائمه اطهار(ع)در پیشگاه پروردگار سبحان ب-که منت و احسان الهی بر بندگان خود بواسطهی تعلیم آیهی سوره احزاب هدف غایی دستور پروردگار سبحان در این آیه در اینجا ممکن است سئوالی در ذهن انسان متفکر ایجاد شود که با وجود درود و سلام خدا و فرشتگان او بر رسول اکرم(ص)، چه نیازی به سلام و درود ما هست، یعنی با وجود شمول الهی بر وجود مبارک آن جناب، سلام و درود ما چه قدر و منزلتی دارد؟ فخر رازی در تفسیر کبیر به این سؤال چنین پاسخ میدهد:«سلام و درود ما بر نبی اکرم(ص)از آن جهت نیست که آن بزرگوار بدان نیازمند است زیرا که به صلوات فرشتگان نیز نیازی ندارد، چون صلوات وسیع خدا شامل حال او شده است.