چکیده:
آنچه در این گفتار تحت عنوان«دیدگاه هنری تولستوی»عرضه میگردد عمدتاگزیده
نظراتی است که تولستوی در مقاله«درباره هنر»و در کتابش هنر چیست؟بیان کرده است.و
نیز در تهیه این نوشته از آراء تنی چند از صاحبنظران، بویژه ایلمرماد)
Aylmer-maud (، 1973 مترجم انگلیسی هنر
خلاصه ماشینی:
اختلاف نظر در تعیین ارزشهای هنری تابع بینشها و انتظارات مردم در ازمنه گوناگون در قبال این سه خصیصه میباشد-در زمان باستان نیاز به محتوای ارزشمند بیشتر احساس میشد و ضرورت صراحت بیان و صمیمیت در خلق هنر کمتر از زمان ما بود.
شرط اساسی آن است که هنرمند میباید چیزی بدیع و مهم در اثار هنری عرضه بدارد 14 و برای آنکه از عهده انجام این کار برآید هنرمند باید به مشاهده و تأمل بپردازد و اخلاقافرد روشن رای باشد، یعنی پیرو آئین«هستی مشترک بشریت» 15 او میباید موضوع نوین را آنچنان بیان کند که همه آنرا به آسانی دریابند.
تولستوی معتقد است اثر هنری تفسیر ناپذیر میباشد زیرا اگر امکان داشت هنرمند احساس خود را به کمک واژه منتقل کند این کار را انجام میداد.
18 تولستوی رواج نقد هنری را ناشی از اشاعه هنر انحصاری و کاذب متعلق به طبقه اشراف میداند و معتقد است نقد هنر، نه از جانت مردم ساده، بلکه از سوی اشخاص عالم و از خود راضی به عمل میآید.
برای پیبردن به مقصود جویس در بیان این سه خصیصه به صفحههای 21-115 در کتاب ادبیات و بازتاب آن مراجعه کنید (15) Commn human life (16)تولستوی زیبائی را وسیله دفاعی هنر کاذب میداند؛هنر کاذب(با هنر انحصاری)، به باور وی، به طبقه اشراف تعلق دارد و تولستوی این نوع هنر را برای طبقات پائین اجتماع زیانبار میداند و استدلال میکند کارگران برای تهیه چیزهای بیهوده و زیانبار کارهای طاقتفرسائی را متحمل میشوند و وقت خود را صرف آثار هنری کاذب، کار در تماشاخانهها، کنسرتها، نمایشگاهها که همه مروج معصیتاند میکنند.