Skip to main content
فهرست مقالات

خانه پدری و خاطرات کودکی در اشعار لامارتین و شهریار

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 7 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : خاطرات کودکی در اشعار لامارتین، لامارتین، خانه پدری و خاطرات کودکی، شهریار، اشعار لامارتین و شهریار، شاعر، حیدربابایه سلام، روح، رمان، حیدربابا

دوران کودکی برهه‌ای سرشار از خاطره‌هاست که رویدادهای‌ گوناگون آن تا پایان عمر انسان در نهانخانهء ذهن او باقی می‌ماند.شیرینی این‌ خاطرات به حدی است که یاد آنها احساسی از حسرت و اندوه در روح انسان بر جای می‌گذارد.خانهء پدری،به عنوان محل وقوع این رخدادها و شکل‌گیری این‌ خاطره‌های،نقش ویژه‌ای در تداعی آنها دارد،زیرا هر کنجی از آن صحنه‌هایی از این رویدادها را در خود ثبت و ضبط کرده است. این دو مضمون،هر بار که در اشعار و زندگینامه‌های شعرا و نویسندگان ملتهای گوناگون به رشتهء نگارش درآمده است،مهمترین محل‌ عطف توجه پدیدآورندگان آنها بوده است.بررسی و مقایسهء این آثار که وجوه‌ اشتراک و افتراق آداب و رسوم،و به طور کلی فرهنگهای خانوادگی و اجتماعی‌ این ملت‌ها را در اعصار مختلف نشان می‌دهد،می‌تواند،در بحث ادبیات‌ تطبیقی،بخش عمده‌ای را به خود اختصاص دهد. در این نوشته کوشیده‌ایم تا این دو مضمون را در اشعار دو شاعر نامدار ایرانی و فرانسوی،شهریار و لامارتین،مورد مطالعه و مقایسه قرار دهیم.

خلاصه ماشینی:

"28 حیدربابا،تو را وطن خود شمرده‌ام‌ میهن خطاب کرده،به تو دل سپرده‌ام‌ 112 با دیدنت سرشک ز مژگان سترده‌ام‌ غافل از اینکه بود تو را غربتی غمین‌ زندان تار و شربت تلخ و دل حزین‌29 منظومهء«تاک و خانه»ی لامارتین که به نظر نگارندهء این سطور شیواترین اثر اوست،اگر چه از لحاظ حجم مطالب و تنوع مضامین نمی‌توانند با «حیدربابایه سلام»برابری کند،اما از این جهت که احساس حسرتبار شاعر را به‌ هنگام بازدید خانهء متروک پدری و مویه‌گری او را در سوگ دوران کودکی از دست رفته و فقدان عزیزانش نشان می‌دهد،با شاهکار شهریار هم مضمون‌ است. (مترجم) و اما تفاوت عمده‌ای که در بیان خاطرات دوران کودکی،به هنگام‌ بازدید خانهء پدری،میان این دو منظومه وجود دارد،این است که لامارتین بیشتر بر خرابیهای تدریجی که در اثر مرور زمان در شکل ظاهری ساختمان به وجود آمده است تکیه می‌کند،اما شهریار به تغییرات تأسف‌بار گذشت ایام در جسم و جان ساکنان روستا تأکید دارد. شهریار بحث زودگذر بودن دوران کودکی و نوجوانی را با مضمون‌ بی‌وفایی جهان و بی‌پایگی مهر آن پیوند می‌زند و ناپایداری روزگار کجرفتار را با زیباترین مثالها و شیواترین کلمات توصیف می‌کند و به خوانندگان پند نیوش‌ خود هشدار می‌دهد که در دام این خون‌آشام گرفتار نیایند و در سایهء مهر ظاهری‌ ان یک دم نیاسایند: حیدربابا،دونیا یالان دونیادی‌ سلیماندان،نوحدان قالان دونیادی‌ اوغول دوغان درده سالان دونیادی‌ هرکیمسیه هر نه وئریب،آلیبدی‌ افلاطوندان بیر قورو آد قالیبدی‌ حیدربابا چه پوچ و دروغ است این جهان‌ این مرده ریگ نوح و سلیمان و دیگران‌ 49 فرزندزاده،می‌دهدش درد بی‌کران‌ بر هر که هر چه داده،ازو واستانده است‌ جز شهرتی تهی،زفلاطون چه مانده است؟ اما این گونه مضامین عمیق و واقع‌بینانه در منظومهء«تاک و خانه»به‌ چشم نمی‌خورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.