Skip to main content
فهرست مقالات

رتبه بندی کشورهای OIC بر اساس عوامل مؤثر بر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی

نویسنده:

(22 صفحه - از 87 تا 108)

کلیدواژه ها : کشورهای عضو کنفرانس اسلامی ،سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی‌ ،تاکسونومی ،جهانی‌شدن و نطقه ‌گرایی

کلید واژه های ماشینی : جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ،سرمایه ،شاخص ،عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری ،تولید ناخالص داخلی ،رتبه‌بندی ،اقتصادی ،رتبه‌بندی کشورهای اسلامی ،سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی رتبه‌بندی ،شاخص باز بودن تجاری ،جذب سرمایه‌گذاری خارجی ،اساس عوامل مؤثر بر جذب ،کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ،منطقه‌گرایی ،تجاری ،رتبه‌بندی کشورهای OIC ،سرمایه‌گذاری خارجی ،کشور میزبان ،بی‌ثباتی نرخ رشد تولید ناخالص ،منطقه ،نسبت سرمایه‌گذاری داخلی به تولید ،شاخص آزادی اقتصادی ،رشد ،بازار ،جهانی شدن ،نسبت پس‌انداز به تولید ناخالص ،شاخص ریسک سرمایه‌گذاری خارجی ،کشور میزبان در جذب سرمایه‌گذاری ،عوامل ،جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود

شاخصهای متعددی برای رتبه‌بندی کشورهای اسلامی از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارند که از مهم‌ترین این شاخصها می‌توان به تولید ناخالص داخلی (سرانه یا رشد آن، نرخ تورم، شاخص باز بودن تجاری، شاخص دستمزد یا هزینه‌های هر واحد از نیروی کار، نسبت پس‌انداز به تولید ناخالص داخلی، نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی، میانگین نرخ تعرفه، نسبت مخارج دولتی به تولید ناخالص داخلی، ضریب جینی ( مبین چگونگی توزیع درآمد)، نسبت سرمایه‌گذاری داخلی به تولید ناخالص داخلی، وقفه‌های سرمایه‌گذاری خارجی، تغییر پذیری نرخ ارز، شاخص امنیت سیاسی، شاخص ریسک سرمایه‌گذاری خارجی، شاخص آزادی اقتصادی، شاخص جهانی شدن، شاخص منطقه‌گرایی و دیگر شاخصهای موثر بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره داشت. در این مقاله سعی شده است که کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از نظر عوامل موثر بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی رتبه‌بندی شوند. در این راستا، ابتدا شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اثر گذار بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی معرفی شده و سپس براساس متدلوژی تاکسونومی عددی این رتبه‌بندی انجام می‌شود. نتایج حاصل از رتبه‌بندی نشان می‌دهد که ایران در بین 43 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی در رتبه سی و پنجم قرار دارد.

خلاصه ماشینی:

"رتبه‌بندی کشورهای OIC بر اساس عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی1 دکتر رضا نجارزاده* وحید شقاقی‌شهری** چکیده شاخصهای متعددی برای رتبه‌بندی کشورهای اسلامی از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارند که از مهمترین این شاخصها می‌توان به تولید ناخالص داخلی(سرانه یا رشد آن)،نرخ تورم، شاخص باز بودن تجاری،شاخص دستمزد یا هزینه‌های هرواحد از نیروی کار2،نسبت پس‌انداز به تولید ناخالص داخلی،نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی،میانگین نرخ تعرفه،نسبت مخارج دولتی به تولید ناخالص داخلی،ضریب جینی3(مبین چگونگی توزیع درآمد)،نسبت سرمایه‌گذاری داخلی به تولید ناخالص داخلی،وقفه‌های سرمایه‌گذاری خارجی،تغییرپذیری نرخ (1)بر گرفته از طرح تحقیقاتی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و تأثیر آن بر بازار مشترک اسلامی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. ولی به دلیل نبود آمار و اطلاعات کشورهای اسلامی محاسبه برخی از شاخصها مجبوریم برای رتبه‌بندی کشورهای اسلامی بر حسب عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی،از بین شاخصهای فوق الذکر به شاخصهایی مانند شاخص آزادسازی اقتصادی،شاخص باز بودن تجاری،نسبت تعداد گردشگران به جمعیت کشور،شاخص پایداری و ثبات اقتصادی،شاخص منطقه‌گرایی،و نیز شاخص اندازه بازار بسنده کنیم. برای این منظور کشورهای اسلامی را بر حسب عوامل مذکور با استفاده از روش تاکسونومی عددی رتبه‌بندی کردیم:بر طبق این روش،میزان عددی شاخص ترکیبی عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بین صفر و یک می‌باشد و هرچه درجه محاسبه شده به عدد یک نزدیک‌تر باشد،نشان‌دهنده آن است که کشور از لحاظ شاخص ترکیبی در وضعیت مناسبی قرار دارد. کشور مالزی به دلیل رشد اقتصادی بالا و نیز اجرای برنامه‌های آزادسازی تجاری طی سالهای گذشته(شاخص باز بودن تجاری)توانسته است در بین کشورهای اسلامی بهترین وضعیت را از لحاظ جذب سرمایه‌های خارجی داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.