Skip to main content
فهرست مقالات

فن اختزال در قرآن کریم

نویسنده:

(10 صفحه - از 24 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : الم، اختزال، قرآن، فن اختزال در قرآن کریم، حروف مقطعه، اسم، یس، کاربرد اختزال و حروف اختزال، سوره‌های قرآن با حروف مقطعه، اختزال حروف از اسماء الهی

خلاصه ماشینی:

"»؛(بحار،8/88) می‌نویسد: ثم أن هذا الدعاء یدل علی ان جمیع‌ فواتح السور من اسماء النبی صلی الله‌ علیه و آله و سلم(بحار،01/88) سپس از قول کفعمی آرایی در باب‌ حروف مقطعه نقل می‌کند و از جمله آنها می‌نویسد:که مراد از این حروف دلالت بر اسماء الهی است مثلا معنی الم،انا الله اعلم‌ است و المر،انا الله اعلم و أری و المص،انا الله اعلم و افصل و الکاف فی کهیعص من‌ کاف و الهاء من هاد و الیاء من حکیم و العین من‌ علیم و الصاد من صادق.... از امام صادق علیه السلام نقل شده است که:اسم الله‌ الاعظم مقطع فی ام الکتاب(بحار،183/98) یا می‌فرمایند:الم هو حرف من حروف اسم‌ الله الاعظم المقطع فی القرآن الذی یؤلفه‌ النبی صلی الله علیه و آله او الامام،فاذا دعا به اجیب‌ (همان،ص 573)و در جای دیگر نقل‌ شده است که:قد غیب الله تبارک و تعالی اسمه‌ الاعظم اذا دعی به اجاب و اذا سئل به اعطی فی‌ اوائل سور من القرآن... لیختص بمعرفتها اهل‌ العصمة و الطهارة فیقیمون به الدلالة و یظهرون‌ به المعجزات و لو عم الله تبارک و تعالی‌ بمعرفتها جمیع الناس لکان ذلک ضد الحکمة و فساد التدبیر(همان،ص 183-283)با توجه‌ به این روایات باید گفت گرچه ظاهر قرآن لغز و معما ندارد اما باطن آن را اسراری است لذا امیر المؤمنین علیه السلام حروف مقطعه را صفوة قرآن‌ می‌داند و سر آن،گرچه الم برای ما معنی انا الله اعلم را در بر دارد اما باطن آن را امام‌ می‌داند..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.