خلاصه ماشینی:
"اگر فقط مواد اولیه،صادرات کشورهای در حال رشد را تشکیل دهد پائین بودن سطح قیمتهای این مواد پیوسته مایه نگرانی دولتها و اقتصاددانان این کشورها خواهد بود،ولی اگر فرآوردههای صنعتی نیز در ردیف صادرات قرار گیرد و لو بسیار هم جزئی باشد موجب امیدواری بفعالیتهای اقتصادی خواهد بود.
کالاهائیکه کیفیت ثابت و قیمتهای غیر قابل رقابت دارند حتی در کشورهای صنعتی نیز چنانچه گرفتار دمپینک نشوند موفقیت کافی کسب میکنند،البته رعایت مقررات ملی یا بین المللی از نظر استاندارد و سایر شرائط فنی کاملا ضروری خواهد بود.
از مسائلی که در بالا مطرح گردید چنین نتیجه میگیریم که شرط رسوخ به بازارهای کشورهای صنعتی اینست که کالاهای صادراتی دارای مشخصات استاندارد بین المللی باشند بطوریکه از حیث مشخصات و نیز از جهت قیمت بتوانند با کالاهای مشابه رقابت کنند و علاوه بر این باید حتی المقدور از انتخاب کالاهائی که دائما دستخوش نوسانات سلیقه مصرفکنندگان است و تنظیم امر فروش آنها مواجه با اشکالات تنوع بازارها میباشد خودداری گردد.
اعتمادی را که فروشگاهها در مشتریان خود بوجود آوردهاند در اینجا نقش مؤثری بازی میکند ولی البته این نقش کافی نخواهد بود زیرا اگر کالاهای جدید بدون مقدمات قبلی عرضه شده و از پیش بمردم معرفی نشده باشند باز هم احتمال شکست آنها زیاد است،بنابراین لازم است قبلا بوسیله کارشناسانی که به نبض بازار کاملا وارد هستند موجبات معرفی کالاها فراهم گردد و چنانچه امکان داشته باشد بهتر است دوره چنین بازاری با دوره نمایشگاه دیگری از قبیل نمایشگاه آثار هنری توأم و مقارن باشد."