Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه شخصیت حضرت محمد (ص) در پدیده وحی

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 24 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : شخصیت، وحی، قرآن، شخصیت محمد ( ص )، پدیده وحی، ضمیر، جایگاه شخصیت حضرت محمد، خطاب، اختلاط، روانی

خلاصه ماشینی:

"اما آیا ممکن است به این سبب این انتقال‌ جزئی را به مجرد تداعی معانی که در ضمیر ناآگاه پیامبر در جریان است،حمل‌ نمود؟ واقعیت چنین است که وقتی تداعی معانی بویژه در جریانهای ناخودآگاه‌ مانند خواب،دخالت می‌کند تنها به تعبیر موقعیت نسبی فاعل با انتقال آن از شخصی به شخص دیگر اکتفا نمی‌ورزد بلکه علاوه بر این،خود فاعل،فعل خود را نیز دگرگون می‌سازد. و در قرآن کریم علاوه بر آیه مزبور امثال‌ دیگری از این سنخ وجود دارد مثلا در سوره انسان آیه 21 و 22 درست برعکس‌ آیه شریفه مذکور در متن انتقال از غیبت به خطاب راه مشاهده می‌کنیم: و سقاههم ربهم شرابا طهورا ان هذا کان لکم جزاء (جوع شود به کتاب‌"الاضداد"/محمد بن القاسم الانباری/صفحه‌ 134)"مترجم‌" (5)مقصود از نتیجه نفسی در اینجا حل همان مساله نفسی است چون فرض بر آن‌ است که هر مشکلی راه حلی مناسب به خود دارد که نتیجه نفسی آن محسوب میشود مثلا کلمه‌ای که به عنوان‌"مبتدا"ذکر می‌شود و به‌تنهایی فایده‌ای نمیرساند، با"خبر"کامل می‌گردد بدینسان می‌توان این بینش را بر آیهء فوق الذکر منطبق نمود و مساله دوم را،همچون نتیجه‌ای نفس،از مساله اول ناشی دانست‌ "مترجم عربی‌" (6)و لذا مفسران در ذیل جمله "و جزین بهم‌" تصریح کرده‌اند که ههنا اراد جزین بکم و یا "کان لکم جزاء" معنایش "کان لهم جزاء" می‌باشد"مترجم‌" (7)مقصود از صفات،همان است که ما در بحث خود دربارهء پیامبر ذکر کردیم، و او را مخلص و دارای فکری قاطع و منظم و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.