Skip to main content
فهرست مقالات

تستهای هوشی چه چیز را اندازه می گیرد؟

نویسنده:

مترجم:

ISC (30 صفحه - از 27 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : هوش ،تستهای هوشی ،اندازه ،کودکان ،روان‌شناسی ،نمره تست ،فرهنگ ،وظایف ،زمینه عملی تستهای هوشی ،رفتاری ،فرایندهای ،پژوهش ،مقیاسهای ،زندگی ،فرد ،مفهوم ،روش ،مفاهیم هوش ،تحلیل عوامل ،عوامل ،تستهای هوشی اندازه ،تستهای هوشی چه‌چیز ،رشد ،حل مسئله ،تغییر ،سهم روان‌شناسی شناختی ،تستهای هوشی جنبه توصیفی ،تفسیر عملی نمره‌های تست ،عملی ،نمره‌های تستی و نتیجه‌گیریهای عملی

خلاصه ماشینی:

"این دیدگاه توسط خود بینه بیان گردیده و بارها به‌وسیله نویسندگان مختلف تکرار شده است، اما بنظر می‌رسد که (1)- sisylana ksaT (2)- setisiuqererP (3)- evitpircseD (4)- yrotanalpxE اثر چندانی در جلوگیری از سؤ برداشتهای رایج نداشته است(رجوع کنید به آناستازی 1 ، 1976، فصل 12؛چین، 2 1945؛ماتارازو، 3 1972، فصل 3؛تادنهام، 1962)نمره تست پایه‌ای برای ارزشیابی چگونگی نمونه‌ای از رفتار را بدست می‌دهد، نه ماهیت درونی فردرا. تحلیل اشتباهات شیوه عمده‌ای است که پیاژه در کاوشهای اولیه‌اش درباره تکامل و رشد فکری کودکان بکار برده است این روش در کتاب مطالعه اشتباهات 4 توسط بریگهام 5 (1932، نیز نگاه کنید به دانلون 6 ، 1979)توصیه شده، که در آن برای گزینه‌های نادرستی که ازمیان سؤالهای چند گزینه‌ای 7 تست استعداد تحصیلی شورای دانشکده 8 انتخاب شده، تحلیهای منظمی پیشنهاد گردیده است. می‌توان برنامه‌هائی را تدارک دید که کارکرد اشخاص را در سطوح مختلف مهارت شبیه‌سازی کند، و با اجرای این برنامه‌ها نیز باید این امکان وجود داشته باشد که تعداد و انواع اشتباهات انجام شده و زمان مورد لزوم برای پاسخهای مختلف، پیش‌بینی شود. هوش طبیعی تنوع بیشتری دارد، با موقعیتهای خاص بهتر تطبیق می‌یابد، و هدفها و علائق خود فرد برآن اثر می‌گذارد، اما در فرهنگهای دیگر چنانچه داده‌های مربوط به مفاهیم هوش در فرهنگهای ابتدائی غیرصنعتی نشان داده است، نمونه نخستین شخص هوشمند ممکن است حتی آشکارتر از آنچه از هوش تحصیلی مستفاد می‌شود، تفاوت داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.