چکیده:
طرحهای رده بندی را میتوان به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد. مهمترین ویژگی رده بندی عملی(رده بندی کتابخانه ای و رده بندی کتابشناسی)پیوند آن با طبقه بندی علوم است . میزان وابستگی و انطباق رده بندیهای عملی و نظری مسئله اساسی مورد بحث در این مقاله است. به منظور حفظ توالی منطقی و پیوستگی مطلوب موضوعها و دوام و پایداری رده بندی در کتابخانه ها باید نظم علمی اساس تنظیم کتب قرار گیرد‘اما در انطباق رده بندی کتابها با نظم علمی باید جنبه های عملی گروه بندی کتب را نیز مورد توجه قرار داد.
خلاصه ماشینی:
"گروهی هیچ تضادی بین ردهبندیهای نظری از یک سو و ردهبندیهای عملی و کتابشناختی از سوی دیگر قائل نیستند و به نظر آنها منطقی که انطباق یک طرح ردهبندی عملی را با یک طرح علمی توجیه میکند این است که یک ردهبندی علمی همه علوم را در برمیگیرد، و کاربرد آن در کتابخانه موجب تنظیم کتابها به همان ترتیبی خواهد بود که دانشمند خود تعیین کرده است.
برای این گروه از کتابداران بویژه نظریه تکاملی چارلزداروین جاذبه خاصی دارد و آن را مبنای مناسبی برای ردهبندی کتب در زمینههای علوم طبیعی میدانند، و معتقدند که باید این اصل را، که در علوم طبیعی بخشهای هر موضوع به همان ترتیبی ظاهری میشود که نظریه تکامل برای ظهور آنها در خلقت قائل است، در ردهبندی کتابها نیز رعایت کرد.
ردهبندیهای ساختگی در کتابخانهها حتی نیازهای معمولی را هم برآورده نمیکند طرح ردهبندی کتابها برای اینکه در عمل مفید و موثر افتد، بایستی روابط میان موضوعات را نشان دهد، و این جز از طریق سازماندهی اندیشهها و مفاهیم و تکیه بر نظم درونی شاخههای دانش که در واقع نمایانگر نظام طبیعت است حاصل نمیگردد.
ایجاد این جرح و تعدیلها در نظامهای نظری گاه برای ردهبندی کتب نه تنها مفید، بلکه لازم است، و اصرار بیهوده در پیروی مطلق از ردهبندیهای علمی و فلسفی بدون در نظر گرفتن استفاده روزانه از کتابها و بدون توجه به جنبههای عملی، باعث از دست دادن پویائی و کارآئی ردهبندی کتابخانه میشود، و موجب میگردد که کتابها اغلب در جائی قرار گیرند که عقل سلیم آن را نمیپذیرد."