چکیده:
خودکارکردن فعالیتهای کتابخانه بر روند کار کتابخانه و عملکرد کتابداران اثرات تعیین کننده دارد. هم نقطه نظر کتابداران را نسبت به حرفه خود و هم تلقی دیگران را نسبت به کتابداری دگرگون میسازد.در این مقاله سعی شده است این اثرات بر فعالیتهای بخش مرجع و نیز سایر بخشهای کتابخانه مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"نخست بسیاری از خدمات کتابشناسی را که قبلا بسیار پیچیده بود یا هزینه خرید آنها برای کتابخانه بسیار گران تمام میشد براساس ارائه خدمات در دسترس همگان قرار داده است.
در مورد سوم، بازیابی کامپیوتری کتابشناسی 5 تعداد زیادی از نمایههای خصوصی و خدمات اطلاعاتی را که قبلا در دسترس مراجعه کنندگان معدودی قرار داشت به قیمتی مناسب در اختیار کتابخانهها و سایرین قرار داده است.
بایگانیهای اطلاعاتی کامپیوتری در حال تبدیل شدن به ابزارهای ارجاع سریع هستند و بخش مرجع دارای پایانههائی است که برای جستجوهای سریع مورد استفاده قرار میگیرد.
6روشهای کاردستیابی پیوسته به اطلاعات، روش کار و روابط شغلی کتابدار مرجع را حداقل از چهار جنبه دگرگون کرده است ما این چهار جنبه را بصورت زیر مشخص میکنیم:سوابق، آمار و بایگانیها، آموزش و بازآموزی، روابط سازمانی، و روابط متقابل استفاده کننده.
کتابداران این بایگانیها را به ریز کامپیوترها 1 یا کامپیوترهای بزرگ 2 انتقال دادهاند 9 ، و کتابخانههائی که دارای بایگانیهای مرجع گسترده هستند ممکن است با یکی از کارگزاران عمده نظامهای پیوسته برای ایجاد یک بایگانی خصوصی در نظام خود قراردادی منعقد سازند.
از نظر خارجی، کتابداران مرجعی که به جستجوی پیوسته اشتغال دارند با تعدد سازمانهای ملی جدید، گروههای استفاده کننده نظامهای پیوسته محلی، کلاسهای آموزشی و گردهمائیهای ملی و بین المللی مواجه هستند، در عین حال، سازمانهای قدیمیتر مانند انجمن کتابداران آمریکا 2 ، انجمن کتابخانههای تخصصی 3 و انجمن آمریکائی علم اطلاع رسانی 4 که کتابداران مرجع مدتهای مدید با آنها سروکار داشتهاند، تلاش کردهاند که با این فعالیت هماهنگ شوند."