چکیده:
نقش مالیاتها
در کاهش نابرابریهای اقتصادی از مباحث بحثانگیز بویژه در دهههای اخیر بوده
است.آثار تخریبی مالیتهای تصادعدی بر کارایی و تمکین مالیاتی موجب اصلاحات مالیاتی
در سطح جهانی شده است.به نظر میرسد اجرای نظام مالیات بر درآمد در اسلام میتواند
با توجه به ویژگیها و پشتوانه اعتقادی آن در کشور، کاستیهای آثار توزیعی نظام
مالیات بر درآمد فعلی را تا اندازهای مرتفع سازد.مطالعه انجام شده در این مقاله
برای بررسی آثار توزیعی دو نظام مزبور با روش رایج اصابت مالیاتی، صحت فرضیه فوق را
رد نمیکند. **ضمن اینکه برآوردها، بار مالیاتی را در خمس-به عنوان عمدهترین
مالیات بر درآمد در اسلام-برای تمام خانوارها نسبت به نظام فعلی مالیات بر درآمد،
کمتر نشان میدهند.به طور کلی نظام خمس با کمترین اختلال در کارایی اقتصادی موجب
تقویت عدالت عمودی خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"اما آقای حمزهپور با مطالعه 10108 پرونده مالیات بر شرکتها در سال 1371 و طبقهبندی آنها نشان دادند که بیش از 89 درصد مالیات دریافتی شرکتها مشمول نرخ نهایی 54 درصد میباشد و به عبارت دیگر از طبقات درآمدی بالا دریافت شده (1)-مانند این است که تعدادی از خانوارها در هر دهک فقط در بخش عمومی و تعداد دیگر در بخش خصوصی مشغول هستند و تعداد خانوارها در هر دهک با توجه به سهم حقوق و دستمزد دو بخش نسبت به کل درآمد حقوق و دستمزد هر خانوار در هر دهک به دست میآید.
از این رو میتوان چنین نتیجه گرفت که بر اثر جایگزینی خمس به جای مالیات بر درآمد نه تنها در مجموع، وضعیت توزیع درآمد بهبود مییابد(نمودار(1)نیز بهبود توزیع درآمد را با مقایسه وضعیت توزیع درآمد قبل و بعد از خمس و مالیات نشان میدهد)بلکه وضعیت تمامی خانوارها نیز از جهت تحمل بار مالیاتی بهتر میشود و این دقیقا در راستای اهداف عدالتخواهی اسلام میباشد بویژه اینکه در جامعهای که تعهدات شرعی زیاد باشد پرداخت مالیات به عنوان وظیفه شرعی تلقی شود و بازار آنها دارای ویژگیهایبازار اسلامی باشد، به گونهای که تعاون به جای رقابت ناسالم و سودجوییهای غیرعادلانه بر آن حاکم باشد در این صورت انتقال مالیاتی به مصرف کنندگان کمتر خواهد بود و در نتیجه تحمل مالیاتی نظیر الگوی اول بوده و بار مالیاتی بر دوش افرادی که از طبقات پایین هستند صفر خواهد شد و بدین وسیله الگوی نامناسب بار مالیاتی که ناشی از انتقال مالیات و توزیع اولیه درآمد و مصرف میباشد اصلاح میگردد."