Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه کارکرد برآوردهای حاصل از مشخص نمایی تعادل و عدم تعادل در بازار محصولات کشاورزی ایران

نویسنده:

(36 صفحه - از 77 تا 112)

کلیدواژه ها : اقتصاد سنجی عدم تعادل ،واکنش عرضه ،بازار محصولات کشاورزی ،انتظارات عقلایی

کلید واژه های ماشینی : تابع راستنمایی الگوی عدم تعادل ،عدم تعادل ،تقاضا ،برآورد ،قیمت ،اقتصاد سنجی بازار محصول سیب‌زمینی ،بازار ،عدم تعادل در بازار محصولات ،اطلاعات ،عرضه ،محصول ،عدم تعاد ،عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی ،عرضه و تقاضا ،کشش ،انتظارات ،اقتصاد سنجی عدم تعادل ،مدل ،بازار محصول سیب‌زمینی ایران ،تحلیل اقتصاد سنجی بازار محصول ،الگوی عدم تعادلی ،روش تعادل و عدم تعادل ،بازار محصولات کشاورزی ایران ،سیب‌زمینی ،تابع راستنمایی الگوی عدم تعدل ،محصولات کشاورزی ،تابع راستنمایی ،تابع ،نمایی تعادل و عدم تعادل ،شاخص قیمت

مقاله حاضر، ضمن دسته‌بندی نوشتارهای پیشین اقتصاد سنجی عدم تعادل، با تأکید بر انتظارات عقلایی ادبیات موضوع، عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی را ارایه می‌کند.بخش پایانی مقاله با بکارگیری دستاوردهای نظری موجود در بخشهای پیشین، به تحلیل اقتصاد سنجی بازار محصول سیب زمینی ایران به دو روش تعادل و عدم تعادل از طریق مقایسه انواع کشش‌ها و محاسبه احتمال شرطی وقوع اضافه تقاضا، می‌پردازد.

خلاصه ماشینی:

"البته، تحلیل چنین داده‌هایی مشکلات خاص خود را دارد، با این حال اگر همانطوریکه به تکرار دیده می‌شود، داده‌های مربوط به خانوارها به صورت همفزون وجود داشته باشد، زمینه‌های روشنی وجود ندارد که نظریه صورتبندی شده برای افراد خانوار، به طور مستقیم بکار گرتفه شوند، حکرت از اقتصاد خرد رفتار مصرف کننده به تحلیل تقاضای بازار با عنون"مشکل همفزونی" 1P}شناخته می‌شود. اگر این امرانجام پذیرد، آنگاه می‌توان جستجوی بیشتری را در این جهت انجام داد که آیا چنین تقاضایی می‌تواند به گونه‌ای تلقی گردد که حاصل حد اکثرسازی مقید یک تابع مطلوبیت باشد یا خیر؟ 4-معرفی الگوی تجربی عدم تعادل:نگاهی به شکل‌گیری انتظارات‌ به طور کلی، می‌توان نظریه اقتصادی موجود در ورای هر یک از توابع عرضه محصولات کشاورزی در باب شکل‌گیری انتظارات و متغیرات انتظاری را به دو بخش مهم انتظارات تطبیقی و انتظارات عقلایی تقسیم‌بندی نمود. 4-الگوی تجربی عدم تعادل‌ به طور کلی، علل بسیاری می‌توان برای ظهور عدم تعادل برشمرد:شرایط آب و هوایی غیر عادی، تغییرات ناگهانی در جمعیت با دیگر متغیرهای جمعیتی، وجود شرایط خاص در بعضی از بازارها به استثنای محدودیتهای ساختگی در قیمت-مقدار، بی‌اطلاعی خریداران و فروشندگان از قیمتهای تعادلی و انتقال توابع عرضه و تقاضا نیز مثالهایی از این جمله می‌باشند که می‌توان از آنها به عنوان علل عدم تعادل نام برد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.