Skip to main content
فهرست مقالات

برآورد تابع تقاضای مطبوعات در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (28 صفحه - از 25 تا 52)

کلیدواژه ها : کشش قیمتی ،کشش درآمدی ،مطبوعات ،یارانه ،تابع تقاضا ،تابع انگل

کلید واژه های ماشینی : مطبوعات، برآورد کشش قیمتی تقاضای مطبوعات، برآورد تابع تقاضای مطبوعات، تابع تقاضای مطبوعات در ایران، قیمت، روزنامه، مصرف، تقاضای مطبوعات، برآورد، هزینه، کشش قیمتی، اطلاعات، روستایی، شهری، هزینه مطبوعات، اطلاعات هزینه مجلات خانوار روستایی، مطبوعات ایران، یارانه‌های، سهم هزینه مطبوعات، کشش درآمدی، اطلاعات سرانه دهکهای هزینه سال، بررسی مسائل مطبوعات ایران، مصرف‌کنندگان، خانوارهای، برآورد کشش درآمدی، قیمتی و درآمدی تقاضای مطبوعات، هزینه سرانه روزنامه و مجلات، مدل، رسانه‌ها، اطلاعات هزینه سرانه مطبوعات

برآورد کشش قیمتی تقاضای مطبوعات، نشانگر ضروری بودن این کالا برای مصرف کنندگان شهری و روستایی در ایران است.برآورد کشش درآمدی نیز بیانگر آن است که با افزایش درآمد، تمایل زیادی برای بالا بردن هزینه مطبوعات در سبر مصرفی وجود دارد.در مقام مقایسه، هزینه روزنامه از جایگاه باثبات‌تری نسبت به هزینه مجلات برخوردار بوده که این مسئله در جامعه شهری و روستایی صادق است.در این راستا، حذف یارانه‌های مطبوعاتی که از طریق افزایش قیمت به مصرف کننده منتقل می‌شود، به افراد تمام گروههای درآمدی فشار می‌آورد و این در حالی است که تداوم این حمایتها برای تقویت کارکرد توسعه‌ای مطبوعات، به خصوص از جهت اطلاع‌رسانی و آموزش، ضروری به نظر می‌رسد.

خلاصه ماشینی: "1 در مجموع، براساس نمودارهای مربوط به سهم هزینه مطبوعات برای فرد نمونه شهری (1)-البته این مسئله با کمک اطلاعات فعلی قابل توضیح نیست؛هر چند در این زمینه می‌توان به دلائلی نظیر پایین بودن فرصت مطالعه مجلات در شهر تهران(به دلیل بالا بودن ساعت کاری که بعضا به دو تا سه شیفت کاری می‌رسد)و امکان استفاده از مجلات کتابخانه‌ها و سازمانها بدون پرداخت هزینه اشاره کرد؛اما برای بررسی دقیق این پدیده، انجام مطالعات میدانی الزامی است. در این راستا به منظور برآورد تابع انگل-یعنی رابطه بین تقاضا و درآمد، با فرض ثابت بودن قیمتها-از اطلاعات مقطعی به صورت متوسط هزینه سرانه روزنامه و مجلات از دهک اول تا دهم در سال 1375 استفاده شده است؛اما در برآورد تابع تقاضا، به دلیل اهمیت توجه به اثرات تغییر قیمت و درآمد، معمولا داده‌های سری زمانی یا تلفیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، بالا بودن مقادیر کششهای درآمدی مطبوعات از تمایل به افزایش مصرف این کالاها حکایت دارد که این مسئله برای طراحی سیاستهایی جهت تثبیت جایگاه مطبوعات در الگوی رفتاری افراد جامعه قابل توجه است؛به هر حال، نظر به اهمیت بالای مطبوعات در برنامه‌های توسعه‌ای، مناسب است که در شرایط فعلی به اتخاذ راهکارهایی برای تداوم حمایتهای مالی دولت از مطبوعات توجه گردد و با هدایت مطبوعات به سمت اهداف ملی، از این ابزار در جهت تقویت مشارکت مردمی، اطلاع‌رسانی و آموزش(به خصوص در جوامع روستایی)، بهره‌برداری شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.