Skip to main content
فهرست مقالات

روایت حفص از قرائت عاصم و دلایل ترجیح آن

نویسنده:

(21 صفحه - از 75 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : قرائت، روایت حفص از قرائت عاصم، قرائت عاصم، حفص، قراء، عاصم، روایت، قرآن، ابو بکر، مصحف

خلاصه ماشینی:

"در دورهء چهارم،مردم بر آن شدند که در میان قراءاتی که با رسم الخط قرآن منطبق بوده است بر قراءاتی بسنده کنند که حفظ آنها آسان بوده و نیز قرائت‌ بر طبق آنها قابل ضبط و شایستهء انطباق با قواعد کلی عربی باشد،لذا در صدد جست‌وجو و یافتن پیشوایی در قرائت بر آمدند که به وثاقت و امانت و حسن تدین و کمال،معروف بوده و از عمری طولانی و شهرتی در خور بهره‌مند باشد و نیز معاصران او،عدالت و وثاقتش را در روایات و قراءات و همچنین علم و آگاهی او را نسبت به آنچه قرائت کرده است،متفقا مورد تأیید قرار داده باشند. اما اسناد قرائت عاصم و نافع که صحیح‌ترین سندها معرفی شده‌اند،به شرح نمودار ارائه شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) سند قرائت عاصم،سند عالی است و تنها با یک واسطه،به علی بن ابیطالب علیه السلام و از ایشان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم منتهی می‌شود. د:ترجیح روایت«حفص» در غایة النهایه آمده است:روایت حفص از عاصم،همان قرائت عامه است که قرائت‌ همهء صحابه بوده و همواره در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و پس از رحلت ایشان تاکنون به عنوان متن‌ قرآن شناخته شده و قراءات مختلف با آن سنجیده شده‌اند. حفص می‌گوید:عاصم به من گفت:قرائتی را که به تو آموختم،همان قرائتی است که‌ از ابو عبد الرحمن سلمی اخذ کردم و او عینا از علی علیه السلام فرا گرفته است و قرائتی را که به‌ ابو بکر بن عیاش آموختم،قرائتی است که بر زر بن حبیش عرضه کردم و او از ابن مسعود اخذ کرده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.