Skip to main content
فهرست مقالات

روایت حفص از قرائت عاصم و دلایل ترجیح آن

نویسنده:

(21 صفحه - از 75 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : قرائت ،روایت حفص از قرائت عاصم ،قرائت عاصم ،حفص ،قراء ،عاصم ،روایت ،قرآن ،ابو بکر ،مصحف ،قراءات ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم ،راوی ،ابو بکر بن عیاش ،کوفه ،قرائت قرآن ،عبد الرحمن سلمی ،ابو عبد الرحمن ،اسناد ،قراء سبعه ،ابو بکر شعبة بن عیاش ،اسناد قرائت عاصم ،حفص بن سلیمان ،قرائت عاصم و دلایل ترجیح ،علی علیه‌السلام ،علم ،قرائت عاصم به روایت حفص ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم ،قرائتی ،عاصم روایة ابی عمرو حفص

خلاصه ماشینی:

"در دورهء چهارم،مردم بر آن شدند که در میان قراءاتی که با رسم الخط قرآن منطبق بوده است بر قراءاتی بسنده کنند که حفظ آنها آسان بوده و نیز قرائت‌ بر طبق آنها قابل ضبط و شایستهء انطباق با قواعد کلی عربی باشد،لذا در صدد جست‌وجو و یافتن پیشوایی در قرائت بر آمدند که به وثاقت و امانت و حسن تدین و کمال،معروف بوده و از عمری طولانی و شهرتی در خور بهره‌مند باشد و نیز معاصران او،عدالت و وثاقتش را در روایات و قراءات و همچنین علم و آگاهی او را نسبت به آنچه قرائت کرده است،متفقا مورد تأیید قرار داده باشند. اما اسناد قرائت عاصم و نافع که صحیح‌ترین سندها معرفی شده‌اند،به شرح نمودار ارائه شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) سند قرائت عاصم،سند عالی است و تنها با یک واسطه،به علی بن ابیطالب علیه السلام و از ایشان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم منتهی می‌شود. د:ترجیح روایت«حفص» در غایة النهایه آمده است:روایت حفص از عاصم،همان قرائت عامه است که قرائت‌ همهء صحابه بوده و همواره در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و پس از رحلت ایشان تاکنون به عنوان متن‌ قرآن شناخته شده و قراءات مختلف با آن سنجیده شده‌اند. حفص می‌گوید:عاصم به من گفت:قرائتی را که به تو آموختم،همان قرائتی است که‌ از ابو عبد الرحمن سلمی اخذ کردم و او عینا از علی علیه السلام فرا گرفته است و قرائتی را که به‌ ابو بکر بن عیاش آموختم،قرائتی است که بر زر بن حبیش عرضه کردم و او از ابن مسعود اخذ کرده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.