چکیده:
مدل های رشد درون زا و برون زا به بررسی اثر سرمایه انسانی و دانش فنی بر رشد اقتصادی پرداخته اند. اقتصاددانان شاخص های مختلفی را برای اندازه گیری سرمایه انسانی در مدل رشد به کار برده اند. دو شاخص هزینه های دولت برای آموزش و پژوهش و تعداد فارغ التحصیلان و دانش آموختگان، مهم ترین متغیرهای اندازه گیری سرمایه انسانی برای رشد هستند.
در این مقاله با مدل تابع حسابداری رشد، نسبت هزینه آموزش و پژوهش به تولید در کنار سایر متغیرهای موثر در مدل از روش الگوی خود برگشت با وقفه توزیعی برآورد شده است. نتایج نشان می دهند که مخارج جاری دولت (به غیر از مخارج آموزشی و پژوهشی) بر رشد اثر منفی دارند و اثر مخارج عمرانی بر رشد مثبت است. هزینه های آموزشی و پژوهشی وهزینه های آموزش عمومی و فنی و حرفه ای دولت بر رشد اثر مثبت دارد. معمولا سیاست اصلاحی دولت نباید منتهی به کاهش سهم هزینه دولت در مخارج آموزش عمومی و فنی حرفه ای و آموزش عالی و پژوهش شود. تابع هدف بیشتر باید به سمت تغییر مخارج مصرفی جهت گیری داشته باشد.
The exogenous and endogenous growth models searched the effect human capital and technology knowledge economic growth. The economists using index different for determine human capital growth model. Expenditure for education and research and graduate number are variables important for human capital on economic growth.
In this paper with accounting function of growth model، estimated ratio education and research to production beside other variable with use Auto regressive distributed lag (ARDL).
The results show that government expenditure consumption (other than education and research expenditure) have the negative on economic growth and government investment growth have positive on economic growth after one or two lag have the effect positive on growth.
خلاصه ماشینی:
"اقتصاددانان در مقابل این تجربه که مقادیر ثابت و معین نهادهها چگونه محصول بیشتری ایجاد میکند, مفهوم جدیدی را بهعنوان دانش فنی و تکنولوژی وارد ادبیات اقتصادی کردهاند, اینکه تکنولوژی چیست؟ دانش فنی چه مفهومی دارد؟ آیا از نظر مفهوم و کارکرد، اثرگذاری بر رشد، تکنولوژی متمایز از دانش فنی است, و تغییر تکنولوژی چگونه به پیشرفت فنی تبدیل و وارد اقتصاد کلان شده است؟ چرا گرایش عمومی علمای اقتصاد بر این است که علل پیشرفت فنی شامل تحلیل از اقتصاد خرد و بنگاه را با تأکید بر هزینه تحقیق و توسعه که توسط شرکتها و صاحبان سرمایهگذاری ایجاد میشود و این نوع از دانش فنی و تکنولوژی را متأثر از درون نظام اقتصادی تلقی کنند و نظریه خود را بر پایه رشد - Exogenous growth.
4- معرفی مدل تجربی برای براورد سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی ایران با مطالعه اولیه از سهم و نقش دولت در اقتصاد ایران، باید مدل رشدی را معرفی کرد که در کنار متغیرهای سرمایه خصوصی و نیروی کار به نقش مخارج دولت در زمینه سرمایهای و مصرفی و هزینههای دولت در آموزش و پرورش و پژوهش و هزینههای آموزش عالی و هزینههایی که برای آموزش فنی حرفهای صورت گرفته است, بهعنوان ملاکی برای اثر سرمایه توجه کند.
این مخارج قسمتی دارای ماهیت سرمایهای هستند اما منتهی به سرمایه فیزیکی نمیشوند مانند مخارج آموزش و پرورش و مخارج تحقیقات که باید اثر مثبت بر رشد داشته باشند، در این مقاله برای اندازهگیری سرمایه انسانی مخارج دولت برای آموزش عمومی و فنی حرفهای (ALPF)، مخارج دولت برای آموزش عالی و پژوهش (ALG) از سایر مخارج تفکیک شده است."