خلاصه ماشینی:
"آگاهی از ویژگیهای پسندیده و ناپسند اخلاقی و عوامل و موانع صافی درون و راههای دستیابی هنرمند به اعتدال درونی نیازمند مراجعه به متون و مستندات معتبر دینی و تقید به اجرای دستورهایی از دین است که هدف همهی آنها چیزی نیست جز اینکه درون انسان به چنان پاکی،زلالی و درخششی دست یابد که آیینهی جمال مطلق و قادر بر خلاقیت مستمر شود.
بنابراین نباید چنین نگرانی در میان هنرمندان به چشم بخورد که:با این همه شرایط که برای تصویرگری دینی برشمردید،چه جایی برای فردیت و هویت هنرمند باقی میماند؟ هویت هنری چیزی است که برای هر هنرمند وجود دارد و بهطور طبیعی و جبری از درون هنرمند نشأت میگیرد.
» طنین بیداری:گزیده اشعار طاهره صفارزاده،چاپ سوم،نشر تکا،تهران،8831،ص 454 حال ملاحظه کنید که کار هنری تصویرگری و شرایط احراز عنوان تصویرگری دینی تا چه حد دشوار است که هنرمند تصویرگر باید به مرحلهای از هنرمندی برسد که هم بدون تصنع و تکلف،صاحب هویتی هنری شود؛هم به هویت و فردیتی متعالی و شایستهی روایتگری و بازنمایی دینی دست یابد و هم با مخاطب ارتباط برقرار کند و اطلاعات،پیام و یا حس دینی به او منتقل سازد.
پایان جذاب و آغاز حرکت اگر بنا بر نوشتن چیزی برای توصیف ویژگیهای یک اثر تصویرگری دینی باشد که همهی عوامل،عناصر و شرایط لازم در روند پیدایش آن لحاظ شده و به پایان رسیده است،به گونهای تکرار یا بسط همان بخشهایی از ویژگیهایی خواهد بود که در بندهای 21-41(زیبایی،توازن و جذایت)و 21-51(بازتابها و برکات)دربارهی زیبایی،جذابیت،گیرایی،ماندگاری،اثربخشی و حرکتآفرینی محصول کار اندیشمندانه و خلاقانهی یک مؤمن به آنها اشاره داشتیم."