خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب،پرسشی که در برابر روشنفکران،دانشمندان،سیاستورزان،دستاندرکاران و برنامهریزان آموزش و پرورش قرار میگیرد،این است که چگونه میتوان"مدرسه"توانمندی ساخت که دانشآموزان را در سطوح مختلف،با ضرورتها و واقعیتهای زندگی در جامعه و جهان دستخوش تغییر و مسائل مربوط به آن آشنا کند؟مساله اساسی مدرسه ما این است که چگونه محصول آموزش آن قادر باشد مسائل پیرامون خویش را به خوبی بفهمد،مهارتهای زندگی را فراگیرد و آموختههایش را از واقعیتها جدا نداند؟مدرسه را نمیتوان با نگاهی تقلیلگرا به آموزش،آن هم آموزش محفوظات و آموزش انقیاد و انفعال فروکاست؛مدرسه در ترازهای نو،مکان گفتوگو و آموزشهای دوسویه است؛آموزشهایی که در آنها هم آموزشدهنده و هم آموزشگیرنده،مدام میآموزند."