Skip to main content
فهرست مقالات

سهروردی و مسئله معرفت (1)

نویسنده:

ISC (23 صفحه - از 46 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : سهروردی، معرفت، نور، حکمت، حکمت اشراقی، شهود، نفس، معرفت‌شناسی سهروردی، ظلمت، منطق

خلاصه ماشینی:

"در جایی تصریح میکند: این معارف را از طریق تفکر و استدلال به دست نیاورده، بلکه از راهی دیگر آن حقایق را شهود نموده است، به گونهای که هیچ شک و تردیدی در آن راه ندارد و سپس برای آن برهان اقامه نموده است. سهروردی میگوید: معارف حکمت اشراقی را نه از راه برهان عقلی، بلکه ناگهان از روحالقدس دریافته و سپس برای تعلیم دیگران آن را برهانی کرده است و خود نیازی به برهان ندارد، به گونهای که اگر آن براهین از او گرفته شود چیزی از دانش او کم نمیشود. اگر کسی به همان کشف سهروردی نایل شود، خود چه نیازی به حکمت بحثی دارد و چرا با اینکه فاقد معرفتی نیست ناقص باشد؟ آیا صرفا به این جهت است که او نمیتواند معارفش را به اهل بحث تعلیم دهد؟ ب. آیا این دریافت اشراقی ناگهانی از روحالقدس شامل تمام مطالب حکمةالاشراق میشود، یا فقط آنچه جنبه عرفانی دارد و مربوط به حقایق باطنی است؟ آیا ـ مثلا، نقد آراء منطقی و طبیعی مشائیان و مباحث صرفا ذهنی را هم روحالقدس به او القا نموده است؟ آیا برای روحالقدس و موجودات علوی هم این بحثها و نقدها مطرح است؟ ظاهر کلام سهروردی عام است و موافقت با او در این زمینه دشوار است. ج. چگونه سهروردی در مکاشفه منامیه و توجه به علم حضوری و اشراقی، ارسطو را، که مشائی و بحثی محض است و بهرهای از اشراق ندارد، میبیند و از او راه حل معضل معرفت را میآموزد، در حالی که افلاطون یا افلوطین برای این کار مناسبتر بودند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.