خلاصه ماشینی:
"حیات اقتصادی رسانهها:وابستگی و استقلال با نگاهی به مدل«تبلیغ»هرمن و چامسکی مهرداد علمداری مقدمه رابطهی میان رسانه و سرمایه چیست؟آیا میتوان رسانه را مستقل از منابع سرمایهای و مادی آن مورد کنکاش و بررسی قرار داد،یا میان آنها رابطهای دوسویه و متقابل وجود دارد؟ بدون شک بحث در این زمینه از زمانی که مطبوعات به عنوان پیشگامان رسانههای نوین در اوایل قرن هفدهم به جوامع بشری پای نهادند مطرح بوده است؛هرچند شکل این رابطه مسلما در طول زمان تغییرات و دگرگونیهای بسیاری را پشت سر گذاشته؛به نحوی که شاید مقایسه جایگاه سرمایه و پول در روزنامههای اوایل قرن هجدهم که با لحنی انقلابی و با هدف بسیج طبقات پایین جامعه و ترویج عقاید روشنگری علیه طبقه حاکم منتشر میشدند،با جایگاه امروز سرمایه و پول در رسانههای بزرگ جامعه مصرفی سرمایهداری دارد،قابل مقایسه نباشد.
چنانچه نگاهی دقیقتر به نظریهی تبلیغ هرمن و چامسکی در مورد نحوهی استفاده از منابع خبری در رسانههای غربی بیاندازیم،خواهیم دید که در بخشی از این نظریه،حرفهایگری مورد مذمت قرار میگیرد که اگرچه در شرایطی درجهای از استقلال را برای رسانهها فراهم آورده،اما درعینحال برخی از ارزشهای تجاری را که برای صاحبان رسانهها بسیار عزیز بوده،درونی کرده است؛21ارزشهایی مانند تکیه بر منابع رسمی ارزان،به عنوان تنها منابع معتبر.
شاید چنین استدلال شود که معیارهایی چون تیراژ روزنامه و میزان مخاطبان آن به عنوان ملاکهایی برای دادن اینگونه آگهیها وجود دارد،اما تجربه نشان داده است که بهویژه در زمانهایی که دولتها به جلب حمایت مطبوعات نیاز دارند،گرایشات سیاسی رسانهها و نحوهی برخورد آنها در زمینهی انعکاس خبرهای دولت و یا زیرمجموعههای آن میتواند در دادن آگهی به رسانهها نقش بسیار تعیینکنندهای نسبت به سایر عوامل داشته باشد."