Skip to main content
فهرست مقالات

بحران هویت خانواده تعامل وحی، تقابل سنت و مدرنیته

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 5 تا 12)

خلاصه ماشینی:

"___________________________________ 1-Wendy shelit آیا هرگز از خود این سؤال را نموده‌ایم که چرا قرآن کریم در قلب سوره نور و در بطن آیه مبارکه «الله نور السماوات و الارض» (نور،31) تجلی‌گاه صفات جمال و جلال ربوبی را خانواده معرفی می‌نماید و در این آیه بی‌بدیل و لطایفی بی‌قرین و تشبیهاتی بی‌نظیر ظرف و خاستگاه این آیه را «فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر» ذکر می‌کند و ره‌آورد و حاصل چنین خانه‌هایی را «رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع من ذکر الله» (همو) معرفی می‌نماید چرا رمز پیوند سالم را بر اساس روابط طبیعی نسبی و سببی و رضاعی در آیات 21-23 سوره نساء می‌شمارد و «ما جعل ادعیائکم ابناءکم» (احزاب،4) را برای افتراق اساسی میان فرزند خوانده و فرزند نسبی بیان می نماید و با « لا تنکحوا المشرکات حتی یؤمن و لا تنکحوا المشرکین حتی یؤمنوا» (بقره، 220)، کفویت نظری و همگونی اندیشه میان زوجین مطرح می‌سازد و بر کفویت عملی در آیاتی چون «الطیبات للطیبون و الطیبین للطیبات» (نور، 25) اهتمام می نماید؟ اگر مفسده و بی بندوباری و پورنوگرافی و سکس آفت بنیانکن خانواده و نسلی سالم نبود، چگونه قرآن بر «الزانیة لاینکحها الا زان او مشرک و حرم ذلک علی المؤمنین» (همو، 3) تأکید می‌نمود یا «و البلد الطیب یخرج نباته باذن ربه و الذی خبث لا یخرج الا نکدا» (اعراف، 84) مبین کدامین اصول حاکم بر خانواده بود و تمثیل «نسا‌ءکم حرث لکم فاتوا حرثکم انی شئتم و قدموا لانفسکم» (بقره،22) برای کدامین حکمت بیان فرمود و تأثیر سلامت مادر را در پرورش ثمره شایسته و اولاد بایسته بعنوان مبدأ حیات و سرزمین رویش نهال با طراوت انسانیت ‌ستود؟ «و قدموا لانفسکم» بلندترین پیامش در کوتاه‌ترین بیان چه بود؟ از ارتباط ارگانیک و ساماندار میان صدها آیه از این قبیل در باب خانواده چه رموزی کشف و چه حقایقی آشکار می‌شود؟ این رسالت به عهده کیست و ابلاغ آن در جهان حیرت زده و تشنه حقیقت چگونه است؟ چرا در بعضی سور مانند «آل عمران»، خانواده مورد توجه است، لیکن در بعضی از سور چون سوره نوح فقط از تعاملات رفتاری نوح سخن به میان آمده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.