Skip to main content
فهرست مقالات

رسالت نبوی، حکمت علوی، خاستگاه فقه جعفری

نویسنده:

(12 صفحه - از 5 تا 16)

خلاصه ماشینی:

"شیعه مجاهدت مقرون با حلم حسنی و مقابله امام مجتبی(ع) را با دستگاه ظلم اموی بویژه حاکمیت حیلت‌باز پسر ابوسفیان و تلاش مستمر برخاسته از تدبیر و علم در به رسوایی کشاندن دستگاه حاکم در صورتهای مختلف و مقاومت ایشان را در اقامه سیره نبوی و علوی را دیده و نیز قیام پرچمدار نهضت سرخ عاشورا و سرور همه شهدا را برای احیای سنت و رجعت صادقانه به تفکر راستین جد و پدر و نیز نفی مفاسد و مظالم و منع بیعت با یزید را سر لوحه زندگی سیاسی و اجتماعی خود قرار داده که فرمود و علی الاسلام السلام اذا بلیت براع، مثل یزید؛ و نیز فرمود «إنی ما خرجت اشرا و لابطرا و لا مفسدا و لا ظالما انی أرید لطلب الاصلاح فی امة جدی و أسیر بسیرة جدی و أبی » (گروه پژوهشی پژوهشکده باقرالعلوم، 1378، ص 336)، اشاره به اینکه هدف اصلی حضرت از قیام و عدم بیعت انگیزه فزون‌خواهی، قدرت‌طلبی، مفسده و ظلم نیست، بلکه اصلاح جامعه اسلامی بنام جامعه دینی نبوی و احیای سنت جدم و نیز پدرم علی است. (مسأله تأکید امام(ع) بر شیوه علوی از دغدغه‌‌‌های خاصی بود که بواسطه ویژگی‌های علی(ع) و زمان او مورد اهتمام و توجه خاص حضرت حتی در تدوین سیستم فقه جعفری قرار گرفت که از آن جمله: 1ـ حضور علی(ع) در تمامی لحظات در کنار رسول خدا(r) و آموزش ایشان توسط پیامبر اکرم(r) تا به جایی که در خطبه قاصعه فرمود «أری نور الوحی و الرسالة و اثم ریح النبوة» (نهج البلاغه، 1369، خطبه قاصعه، ص 118)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.