Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه تعلیم اخلاقی مجازات

نویسنده: ؛

مترجم: ؛

تابستان 1384 - شماره 5 (38 صفحه - از 141 تا 178)

کلیدواژه ها : مجازات ،جرم ،نظریه‌های مجازات ،تعلیم اخلاقی ،بهبود اخلاقی

کلید واژه های ماشینی : تعلیم اخلاقی ،نظریه تعلیم اخلاقی ،فرد خلافکار ،فرد مجرم ،درس اخلاقی ،خلافکار ،توجیه مجازات ،پیامی اخلاقی ،فرد بزهکار ،مجازات بزهکاران ،مجازاتها مجرم ،نظریه‌های مربوط به مجازات ،ارتکاب جرم ،تعلیم فرد بزهکار ،خلاف قانون ،هدف مجازات ،مورد مجازات ،افراد جامعه ،نظریه مجازات ،اعمال مجازات ،نظریه‌پرداز نظریه تعلیم اخلاقی ،مجازات به‌وسیله دولت ،اساس نظریه تعلیم اخلاقی ،خصوص ،تعلیم اخلاقی فرد ،رنج بر فرد ،دلایل اخلاقی ،بزهکاران به‌وسیله دولت ،ممکن ،رساندن پیامی اخلاقی

کوشش نظریه تعلیم اخلاقی، ارائه تبیینی از مجازات بر اساس موضعی متفاوت با سایر نظریه‌های مربوط به مجازات است. بر اساس این نظریه، مجازات به جز بازداشتن مجرمان از ارتکاب جرم و آسیب رساندن به دیگران، هدف والایی دارد که بنیاد این نظریه را در توجیه مجازات فراهم می‌آورد. جامعه با مجازات بزهکاران می‌خواهد به آنها و دیگران بفهماند که: اولا عمل انجام شده به ‌وسیله مجرم، بر خلاف قانون و لذا مستوجب مجازات است، و ثانیا نادرستی اخلاقی این عمل، دلیل خلاف بودن آن است. بر این اساس، هدف مجازات نه قصاص فرد مجرم، و نه معالجه اوست، بلکه هدف نهایی، بهبود بخشیدن اخلاقی مجرم و کل افراد جامعه است. از این‌رو، مجازات عملی است برای مجرم و به نفع او، و نه در برابر و علیه او. البته‌ از آنجا که مقتضای این نظریه، پذیرفتن واقعیت اختیار‌ انسانها و احترام نهادن به آن است، فرد مجرم می‌تواند از قبول این درس اخلاقی سر باز زند. در هر حال، جامعه حق ندارد فرد مجرم را مجبور به پذیرفتن این درس اخلاقی کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.