Skip to main content
فهرست مقالات

امام صادق (ع) و تأویل و تفسیر عرفانی قرآن

نویسنده:

(24 صفحه - از 90 تا 113)

کلیدواژه ها : تفسیر عرفانی ،سلمی ،امام صادق ،حقایق التفسیر

کلید واژه های ماشینی : سلمی ،امام ،امام صادق ( ع ) ،تفسیر ،عرفانی ،منصور بن عبد الله ،قرآن ،صوفیان ،تفسیر عرفانی قرآن ،آمین ،ابو عبد ارحمن سلمی صوفی ،ابو علی منصور بن عبد ،تفسیر امام ،ماسینیون ،کتاب ،تفسیر عرفانی امام صادق ،تفسیر قرآنی و زبان عرفانی ،تفسیر امام صادق ،گمان ،عبد الرحمن سلمی ،ابن عطا ،امام جعفر صادق ،نور ،زبان ،تأویل و تفسیر عرفانی ،ابو حاتم منصور بن عبد ،آیات قرآن ،گزارش سلمی ،گزارش‌های سلمی از برداشت‌های تفسیری ،ابو الحسن منصور بن عبد

گفتار زیر پژوهشی است دربارهء تفسیر و تأویل‌های باز خوانده به امام‌ صادق(ع)از پاره‌ای آیات قرآن.این تفسیرها بخشی از گفتارهای تفسیری امام‌ است که عبد الرحمن سلمی به گونه‌ای پراکنده همراه با گفتارهای تفسیری‌ دیگران در حقایق التفسیر خویش آورده و پل نویا آن‌ها را بیرون آورده و جداگانه‌ چاپ کرده است.در این پژوهش،نخست درباره پیوند امام با تصوف و عرفان‌ به کوتاهی سخن گفته‌ایم،و سپس،گفتارهای تفسیری آن بزرگ را هم از دیدگاه‌ سندی و هم از دیدگاه معنایی بر رسیده‌ایم و به اینجا رسیده‌ایم که هرچند این‌ گفتارها از نگاه سندی استوار نیستند،و هر چند پاره‌ای از آن‌ها از نگاه معنایی نیز نمی‌توانند پذیرفته آیند،با این همه بسیاری از آن‌ها پذیرفتنی می‌نمایند.

خلاصه ماشینی:

"این سخن سلمی برمی‌آید که پیش از او سخنان تفسیری امام صادق(ع)و ابن عطا در میان‌ دیگران شناخته بوده است،ولی آشکارا از آن برنمی‌آید که آن‌ها را کسی یک جا نیز نوشته‌ این سخنان ماسینیون که پاره‌ای از آن‌ها را علی زیعور نیز در دیباچه کتاب یاد شده‌اش، و اگر درست باشد که جابر کتابی در زهد نیز نوشته بوده است،از آن‌ها بیش از این گمان‌ بر نمی‌آید که چه بسا جابر از امام صادق چیزهایی در تفسیر عرفانی قرآن شنیده و آموخته‌ استوار داشت،به ویژه که از جابر گزارش دیگری از امام صادق در دست نیست و این کار را کرده که این گزارش‌ها از چنین راه‌هایی از امام صادق(ع)به دست رسیده است و نگفته که‌ همو از دو منصور بن عبد الله ناشناس دیگر نیز این گونه یاد کرده است: یکی این که سلمی در نوشته‌هایش گزارش‌های بسیاری به ویژه سخنان‌ تفسیری ابن عطا را از منصور بن عبد الله از ابو القاسم بزاز نامی،می‌آورد،بیشتر بی‌پسایند رضا(ع)که به گفته نجاشی کتابی نیز از گفته‌های آن امام فراهم کرده بوده است:له کتاب عن‌ سلمی بی یاد کرد سند آورده است و در جای دیگری نیز تاکنون برای همه آن‌ها سندی‌ یافت نشده است و از این روی ناچار باید پذیرفت که تفسیر امام صادق(ع)به گزارش‌ میان پاره‌ای از عبارات این تفسیر عرفانی و قطعاتی از سخنان امام جعفر صادق(ع)که‌ پل نویا نیز در راستای استوارسازی این همگونی‌ها،از تفسیر دیگری از امام صادق(ع) این را نیز بیفزاییم که پاره‌ای از شاگردان امام صادق(ع)نوشته‌هایی در تفسیر داشته‌اند،"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.