Skip to main content
فهرست مقالات

نردبان عروج / گذری بر حدیث «قرب نوافل»

نویسنده:

ISC (19 صفحه - از 168 تا 186)

کلیدواژه ها :

حدیث ،هستی ،دریا ،قرب نوافل ،تخلق به اخلاق الهی ،آینه

کلید واژه های ماشینی : حدیث، قرب نوافل، خدا، عرفانی، سند، فیض، دریا، حق، اسلامی، امام، نور، قم، خداوند، هستی، آتش، آثار، تفسیر، اصل، امام احمد بن حنبل، سخن، نگاه، حقیقت، رجال، غایت اصلی عرفان، اخلاق الهی، کتاب، تهران، تخلق به اخلاق، متن حدیث، احمد بن عبد الله

غایت اصلی عرفان،تخلق به اخلاق الهی،اثر آن حصول ولایت و فرا رفتن عارف تا مرز خداگونگی و فناء فی الله و بقاء بالله است.مبنای این‌ اندیشه در فرهنگ اسلامی حدیثی قدسی است که به لحاظ سند،صحیح و به لحاظ مضمون بسیار مشهور است.حدیث یاد شده به ملاحظه بخشی‌ از مضمون آن به حدیث«قرب نوافل»و به ملاحظه بخشی دیگر از آن،به‌ حدیث«تردد»شهره گشته است. نوشته حاضر ضمن ارائه متنی از ده‌ها متن حدیث که در عبارات‌ آن‌ها اندکی اختلاف وجود دارد،به همراه بررسی سند،به نقل و نقد عبارتی از آن پرداخته که متناسب با مبحث یاد شده در فوق است.به در نهایت نیز تصویری نزدیک به فهم از مضمون فقره مزبور به دست داده‌ شده است.

خلاصه ماشینی: "سازم(مشارق انوار الیقین،ص 69)؛یا این حدیث قدسی که:احبنی حتی اجعلک مثلی و لیس کمثلی شی‌ء:مرا دوست بدار تا تو را چون خود سازم در حالی که مانند من چیزی‌ پس از وی مرحوم محمد بن علی بن بابویه قمی:شیخ صدوق(م 083)این حدیث را به‌ محدثان بزرگ اهل سنت به طرق مختلف از این حدیث شریف در آثار خود یاد باری،پرداختن به نقل و ارزیابی تمامی آنچه در مورد این حدیث گفته شده و بیان آنچه‌ بررسی قسمت اخیر این حدیث مورد نظر است که فرمود:بنده من همواره به وسیله انجام‌ نوافل به سوی من در حال تقرب است تا جایی که محبوب من می‌شود و در این صورت، را به گونه‌ای تفسیر کرده‌اند که از هر گونه شائبه مسائلی چون وحدت وجود،حلول،اتحاد،فنا و مانند آن خالی باشد،چه در نگاه بعضی از این بزرگواران،(ر. کرده است:این که حدیث می‌گوید:در صورت تقرب و محبوبیت بنده در پیشگاه حضرت‌ مبالغه در قرب دانسته و گفته است:تو گویی خداوند در این حدیث می‌فرماید:آن‌گاه که‌ پرسشی که در اینجا وجود دارد این است که آیا مقصود حدیث تنها تغییر توهم و نگاه‌ بنده به خود است یا سخن در تبیین ارتقاء واقعی اوست تا به جایی که حق به حقیقت دست‌ اگر این بیان منقول از فیض،عمق معنای حدیث باشد؛بدیهی است که عموم مردم با دیگرش وافی درک معنای واقعی قرب و محبت را که در این حدیث مندرج است،از سطح‌ فهم عموم فراتر دانسته و دانشوران را به اثر عرفانی خود کلمات مکنونه حواله داده‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.