Skip to main content
فهرست مقالات

سعدی در سلاسل جوانمردان

نویسنده: ؛

زمستان 1384 - شماره 2 (12 صفحه - از 5 تا 16)

کلیدواژه ها : سعدی ،اصحاب فتوت ،جوانمردان ،سقایان

کلید واژه های ماشینی : سلسلهء پیران و مشایخ ،فتوت‌نامهء سقایان ،شیرازی ،فتوت سقایان ،فرزند شیخ ،فتوت‌نامهء سلطانی ،سقایی سعدی ،قرن هفتم ،غزلیات سعدی ،فتوت ،جوانمردان ،سقایان ،جوانمردی ،سلک اصحاب فتوت ،سقایی ،اصحاب فتوت و جوانمردی ،فتوت و جوانمردی ،فتوت و جوانمردی فرزند ،جوانمردی فرزند معنوی شیخ ،آیین فتوت ،مداحی ،سعدی شیرازی ،اصحاب فتوت ،سلک ،فرقهء سقایان ،آیین جوانمردی ،بغداد ،فتوت‌نامهء ،سقایی و مداحی رابطه‌ای ،مداحی رابطه‌ای وجود

در مقاله حاضر نشان داده می‌شود که سعدی-شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم- علاوه بر استادی در انواع سخن،در سلک اصحاب فتوت و جوانمردی حضور،و در فرقهء سقایان این طریق عضویت داشته است.همچنین روشن می‌شود که او در این راه‌ صاحب سلوک بوده و در سلسلهء پیران و مشایخ این طریق،صاحب جایگاه بوده است. نویسنده می‌پذیرد اسنادی که در این مقاله برای اثبات این مدعا ارائه می‌شود،تاب‌ نقد تاریخی را ندارد،اما چندان دور از حقیقت نمی‌بیند که سعدی در زنجیره‌ای قرار گیرد که فتوت و جوانمردی فرزند معنوی شیخ شهاب الدین به شمار آمده باشد. اما این‌که سعدی از میان اصناف گوناگون جوانمردی چرا در فرقهء سقایان قرار می‌گیرد،شاید ازآن‌رو باشد که میان سقایی و مداحی رابطه‌ای وجود دارد-چنان‌که‌ در فتوت‌نامه‌ها آمده است-،و برای سعدی که در مدیح رسول و اهل بیت او و صحابهء او بالاترین جایگاه تاریخی را داشته،ورود به این سلک غیر منقطی نمی‌نماید.نکته‌ آخر آن‌که سقا شدن سعدی نه از رهگذر نیاز سغلی بوده،بلکه ظاهرا از رهگذر پیری‌ به این سلک درآمده که او از جماعت سقاقان بوده است،وگرنه قراینی در این گفتار می‌آید که نشان می‌دهد سعدی در کمال تمول و ثروت می‌زیسته،و درگاهش مانند درگاه سلاطین و امرا،دارای حاجب و دربان بوده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.