Skip to main content
فهرست مقالات

کشف المحجوب و هجویری

مترجم:

(20 صفحه - از 17 تا 36)

کلیدواژه ها : کشف المحجوب ،هجویری ،ملامتیه ،فرق صوفیه

کلید واژه های ماشینی : هجویری ،المحجوب ،کشف‌المحجوب ،کشف ،صوفیان ،کشف المحجوب ،کتاب ،تصوف ،قشیری ،اللمع ،ترجمه ،تعلیقات ،تصحیح ،فارسی ،مترجم ،تعالیم ،اسلام ،سخن ،تذکرة الاولیا ،متن ،رساله قشیریه ،تألیف ،حکایات ،آثار ،کشف المحجو ،فهرست ،ابو عبد الرحمان سلمی ،فرقه از صوفیان ،مقدمهء نیکلسون بر کتاب کشف ،مقدمه

بخش نخست این مقاله ترجمهء مقدمهء نیکلسون بر کتاب کشف المحجوب‌ هجویری است.نیکلسون نخست درباره خود هجویری و آثار از دست رفتهء او سخن‌ گفته و سپس گسترده‌تر به معرفی کتاب مهم و بر جای مائدهء او کشف المحجوب پرداخته‌ و از منابع او مانند اللمع سراج و رسالهء قشیریهء یاد کرده است،چنان‌که برخی از دست‌نوشته‌های آن را نیز شناسانده است.نیکلسون باب چهاردهم کتاب را که در بارهء فرقه‌های صوفیه و تعالیم آنان است،استثنایی‌ترین بخش کتاب دانسته و گفته‌ است:در این باب هجویری گویا برای نخست‌بار،دوازده فرقه از صوفیان را نام‌ می‌برد و مهم‌ترین اصل اعتقادی هر فرقه را شرح می‌دهد.از این دوازده فرقه تنها یک‌ فرقهء ملامتیه است که نامش در آثار پیش از هجویری نیز آمده،و اشارات کوتاهی که‌ در کتب دوره‌های بعد،مانند تذکرة الاولیا،به فرقه‌اهی دیگر شده است،به پیروی از کار اوست.ازاین‌رو این سؤال پیش می‌آید که آیا این فرقه‌ها به راستی وجود داشته‌اند یا هجویری برای تربیت دادن نظامی برای صوفیان،خود آن‌ها را برساخته‌ است؟که البته این نظر دوم را به آسانی نمی‌توان پذیرفت و بعید است که کسی چون‌ هجویری چیزی را که خود غیر واقعی می‌دانسته،با این دقت گزارش کند.تعلیقات‌ و یادداشت‌های توضیحی و گاه انتقادی مترجم،بخش دوم این مقاله است.

خلاصه ماشینی:

"است:در این باب هجویری گویا برای نخست‌بار،دوازده فرقه از صوفیان را نام‌ در سال 1191 برای ترجمه انگلیسی خود از کشف المحجوب نوشته است. کشف المحجوب ترجمهء فارسی اقوالی از رساله قشیریه آمده است و به نظ می‌رسد که‌ هجویری با آن هم آشنایی داشته است. 1-نام و نسبت هجویری در کهن‌ترین و معتبرترین دست‌نوشتهء شناخته شدهء کشف‌ المحجوب‌[نسخه اساس ما]چنین است:ابو الحسن علی بن عثمان بن ابی علی الجلابی ثم‌ از آثار آشکار آن این است که از او پیش از دیگران در کشف المحجوب سخن گفته است، تغییر یافته است،متن سخن هجویری بنابر کهن‌ترین و معتبرترین متن شناخته شده کشف‌ المحجوب،در این باب چنین است(ص 931): المحجوب(ص 183)در اشاره به نام این رساله چنین آمده است: 71-هجویری خود کشف المحجوب را«غنیه»ای معرفی می‌کند که«هرکه را این باشد ابو عبد الرحمان سلمی است که موجود است و اخیرا نیز در مجموعه‌ای از آثار وی به‌ چاپ دوم رسیده است‌[ر. 32-بعضی از منابع هجویری در تألیف کشف المحجوب: الف:آثار سلمی هجویری ترجمه حال و بعضی از اقوال مشایخ را از این کتاب گرفته است و در ذکر 3. تاریخ اهل الصفه:نام این کتاب سلمی را هم در کشف المحجوب(ص 221)می‌بینیم، است یکی از مآخذ مسلم هجویری رساله قشیریه باشد و بخش‌هایی از کشف المحجوب، بعضی از اقوال و حکایات مشایخ از آن گرفته شده باشد. 2-نحو القلوب:این نام در صفحه 183 کشف المحجوب آمده است و ظاهرا هجویری‌ بسیاری از مطالب کشف المحجوب،عینا،در نفحات الانس جامی آمده است و ای کتاب خود"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.