Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل محتوای دیوارنویسی های کلاس های درس دانشگاه شهید باهنر کرمان

نویسنده: ؛

تابستان 1383 - شماره 13 علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 267 تا 290)

کلیدواژه ها : دانشگاه ،دیوارنویسی ،کرمان ،وندالیسم

کلید واژه های ماشینی : دانشگاه شهید باهنر کرمان ،تخریب اموال عمومی ،کرمان ،وندالیسم ،دانشکدة فنی و مهندسی ،دانشکدة پزشکی ،دانشکدة فنی ،کلاس‌های دانشگاه شهید باهنر کرمان ،اموال عمومی ،هنجارهای اجتماعی ،دیوارهای کلاس‌های دانشگاه ،درصد به دانشکدة پزشکی ،مسائل آموزشی ،نگرش دیوارنویس‌ها به زندگی ،شهید باهنر کرمان ،مطلب ،زن و مرد ،دانشکدة ادبیات بیش‌ترین ،دانشکدة ادبیات ،دانشکدة پزشکی کم‌ترین ،درصد به دانشکده پزشکی ،دیوارهای کلاس‌های ،مسائل آموزشی دانشگاه ،کلاس‌های دانشگاه ،مفاهیم اجتماعی ،مسئله اجتماعی ،دانشکده‌های ادبیات ،اشکال و تصاویر ،تجزیه و تحلیل ،هنجارهای قومی و اجتماعی

بشر از دیرباز برای بیان آرزوها، خواسته‌ها، دیدگاه‌ها، تبلیغات، ناکامی‌ها و به‌طور کلی به جا گذاشتن اثری از خود (یادگاری‌ها) مطالبی را بر دیوارها درج کرده تا دیگران را به خواندن و شنیدن حرف‌های خود برانگیزد؛ گرچه ممکن بود در این راه صدمات و خساراتی را به اموال عمومی و ابنیه ملی و تاریخی وارد آورد. امروز آسیب‌شناسان اجتماعی از دیوارنویسی به عنوان نوعی مسئله اجتماعی یاد می‌کنند چرا که علاوه بر تخریب اموال عمومی گاهی موجب تشویش و هراس عمومی نیز می‌شود. مقالة حاضر به منظور بررسی و شناسایی مطالب درج شده بر دیوار کلاس‌های دانشگاه شهید باهنر کرمان تدوین شده است. از آن‌جا که هدف اصلی پژوهش تحلیل محتوای نوشته‌های روی دیوارها بوده، سعی شده این مطالب در قالب مفاهیمی چون زندگی، عشق، ارتباط بین دو جنس (زن و مرد)، ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی، مسائل آموزشی دانشگاه به‌خصوص رابطة استاد و دانشجو و ... بررسی شود. مطالعة اعداد، ارقام، تاریخ‌ها، تصاویر، اشکال و ریشة زبانی اسامی از اهداف دیگر این پژوهش است که محقق جهت دست‌یابی به آن همت گمارده است. روش تحقیق این مقاله مشاهدة غیرمستقیم است بدین معنی که مطالب موجود بر روی دیوارها (شامل 2047 مطلب) پس از مشاهده، بر روی فیش‌هایی منتقل گشته، سپس با بهره‌گیری از تکنیک تحلیل محتوا، بر حسب موضوع طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل شده‌اند. یافته‌ها نشان داد که بیش‌ترین مطالب و مفاهیم اجتماعی، اشکال و تصاویر، اسامی، مطالب لاتین، تاریخ‌ها و اعداد در دانشکدة فنی و مهندسی مشاهده شده و کم‌ترین آن در دانشکدة پزشکی موجود می‌باشد. همچنین از بین تمامی مفاهیم ادبی و اجتماعی «عشق» بیش‌ترین فراوانی را در هر سه دانشکده به خود اختصاص داده است. به لحاظ فراوانی، پس از عشق، رابطه بین دو جنس، مسائل آموزشی (مانند امتحان، تقلب و انتقاد از استاد و...)، زندگی و امید به آن و تأکید بر هنجارهای قومی و اجتماعی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.