Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل محتوای دیوارنویسی های کلاس های درس دانشگاه شهید باهنر کرمان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (24 صفحه - از 267 تا 290)

کلیدواژه ها : دانشگاه ،کرمان ،وندالیسم ،دیوارنویسی

کلید واژه های ماشینی : دیوارنویسی ،تخریب اموال عمومی ،وندالیسم ،دانشگاه شهید باهنر کرمان ،عشق ،زن ،اجتماعی ،کلاس‌های ،دانشکدة ،دانشکدة پزشکی ،دانشکدة فنی و مهندسی ،دانشکدة ادبیات بیش‌ترین تعداد دیوارنویس ،مرد ،تحلیل محتوای دیوارنویسی‌های ،دانشگاه ،مفاهیم اجتماعی ،کم‌ترین ،دانشکدة پزشکی کم‌ترین ،نگرش ،کلاس‌های دانشگاه شهید باهنر کرمان ،پژوهش ،مفاهیم ،تحلیل ،دانشکدة فنی و مهندسی مشاهده‌شده ،درصد دیوارنویسی متعلق‌به دانشکدة فنی ،زندگی ،دیوار کلاس‌های دانشگاه شهید باهنر ،نگرش دیوارنویس‌ها به زندگی ،درس دانشگاه شهید باهنر کرمان ،مسائل آموزشی

بشر از دیرباز برای بیان آرزوها، خواسته‌ها، دیدگاه‌ها، تبلیغات، ناکامی‌ها و به‌طور کلی به جا گذاشتن اثری از خود (یادگاری‌ها) مطالبی را بر دیوارها درج کرده تا دیگران را به خواندن و شنیدن حرف‌های خود برانگیزد؛ گرچه ممکن بود در این راه صدمات و خساراتی را به اموال عمومی و ابنیه ملی و تاریخی وارد آورد. امروز آسیب‌شناسان اجتماعی از دیوارنویسی به عنوان نوعی مسئله اجتماعی یاد می‌کنند چرا که علاوه بر تخریب اموال عمومی گاهی موجب تشویش و هراس عمومی نیز می‌شود. مقالة حاضر به منظور بررسی و شناسایی مطالب درج شده بر دیوار کلاس‌های دانشگاه شهید باهنر کرمان تدوین شده است. از آن‌جا که هدف اصلی پژوهش تحلیل محتوای نوشته‌های روی دیوارها بوده، سعی شده این مطالب در قالب مفاهیمی چون زندگی، عشق، ارتباط بین دو جنس (زن و مرد)، ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی، مسائل آموزشی دانشگاه به‌خصوص رابطة استاد و دانشجو و ... بررسی شود. مطالعة اعداد، ارقام، تاریخ‌ها، تصاویر، اشکال و ریشة زبانی اسامی از اهداف دیگر این پژوهش است که محقق جهت دست‌یابی به آن همت گمارده است. روش تحقیق این مقاله مشاهدة غیرمستقیم است بدین معنی که مطالب موجود بر روی دیوارها (شامل 2047 مطلب) پس از مشاهده، بر روی فیش‌هایی منتقل گشته، سپس با بهره‌گیری از تکنیک تحلیل محتوا، بر حسب موضوع طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل شده‌اند. یافته‌ها نشان داد که بیش‌ترین مطالب و مفاهیم اجتماعی، اشکال و تصاویر، اسامی، مطالب لاتین، تاریخ‌ها و اعداد در دانشکدة فنی و مهندسی مشاهده شده و کم‌ترین آن در دانشکدة پزشکی موجود می‌باشد. همچنین از بین تمامی مفاهیم ادبی و اجتماعی «عشق» بیش‌ترین فراوانی را در هر سه دانشکده به خود اختصاص داده است. به لحاظ فراوانی، پس از عشق، رابطه بین دو جنس، مسائل آموزشی (مانند امتحان، تقلب و انتقاد از استاد و...)، زندگی و امید به آن و تأکید بر هنجارهای قومی و اجتماعی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

خلاصه ماشینی:

"علاوه بر این هدف، اهداف دیگری نیز مدنظر بوده است که عبارتند از: ـ شناخت پدیدة وندالیسم (تخریب اموال عمومی)؛ ـ تعیین میزان دیوارنویسی‌ها در هر دانشکده؛ ـ مقایسة مفاهیم اجتماعی درج شده بر روی دیوارها چون عشق، زندگی، ارزش‌ها و هنجارها و... در حقیقت آموزش کودکان در مدارس و نیز آموزش همگانی برای مقابله با وندالیسم در جامعة ما کم‌تر مورد توجه بوده و یا راه‌کار اصولی برای حل یا کاهش این مسئلة اجتماعی اندیشیده نشده است؛ ـ عامل دیگر عدم رابطة نزدیک و قابل اعتماد بین شهروندان و دولت است که باعث می‌شود افراد خود را در امور شهری شریک و مسئول ندانند. (تصویر 1) 3) سؤالات تحقیق مهمترین سؤالاتی که محقق را به پژوهش در این زمینه بر انگیخته است عبارتند از: الف) بیش‌ترین دیوارنویسی‌ها مربوط به چه دانشکده‌ای است؟ ب) چه مفاهیم و مضامین اجتماعی‌ای بر روی دیوارهای کلاس‌ها مشاهده می‌شود؟ ج) چه مضامین فرعی در رابطه با این مفاهیم اجتماعی وجود دارد؟ د) مخاطبان دیوارنوشته‌ها بیش‌تر زنان هستند یا مردان؟ هـ) دیوارنویس‌ها اغلب زنان هستند یا مردان؟ و) نویسندگان و مخاطبان مطالب دیوارها در هر دانشکده چه‌گونه توزیع شده‌اند؟ ز) در چه دانشکده‌ای بیش‌ترین انتقاد از مسائل آموزشی دانشگاه به چشم می‌خورد؟ ح) در کدام دانشکده بیش‌ترین مطالب انگلیسی مشاهده می‌شود؟ ط) اعداد و ارقام چه جایگاهی بر دیوارهای دانشکده‌ها دارند؟ ی) چه اشکال و تصاویری بر دیوار دانشکده‌ها قابل رؤیت است؟ ک) نگرش دیوارنویس‌ها به زندگی نگرشی مثبت است یا منفی؟ ل) آیا رابطه‌ای بین جنسیت نویسندگان یا مخاطبان و نوع مفاهیم اجتماعی وجود دارد؟ 4) مقولات اصلی تحقیق پژوهشگر بر اساس مقولاتی چند به بررسی و تجزیه و تحلیل مطالب مندرج بر دیوارها پرداخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.