Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی ادله وجوب "وجود مطلق" در عرفان

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : واجب الوجود ،وحدت وجود ،عرفان نظری

کلید واژه های ماشینی : وجود مطلق ،الوجود ،اثبات وجوب “ وجود ،واجب‌الوجود ،اثبات مدعای عارف ،عدم محض در خارج ،وجود واجب ،معدوم ،واجب‌الوجود با برهانی اثبات ،مدعای عارف ،برهان امکان و وجوب ،وجوب “ وجود ،وحدت شخصی وجود ،وجود واجب‌الوجود ،محض در خارج منشأ ،اثبات وجود واجب‌الوجود ،عدم محض ،دلیلی اثبات ،حقیقت وجود ،نابود ،محال ،ذات حق ،مفهوم و مصداق ،واقعیت نابود ،موجود مطلق ،محض ،اطلاق مفهومی و اطلاق ،کثرت حقیقت وجود ،ممکن ،غیر الوجود

حق تعالی در عرفان به عنوان “ وجود مطلق”‌ مطرح است و منظور از اطلاق همان اطلاق سعی است که عنوان حاکی برای آن وجود بی قید است. در این مقاله پاره ای از ادله اثبات وجوب “وجود مطلق” مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و معلوم شده است که در این ادله بین مفهوم و مصداق؛ حمل اولی و حمل شایع؛ اطلاق مفهومی و اطلاق سعی؛ امکان ماهوی و امکان فقری خلط شده است. دلیلی هم که در این مقاله برای اثبات مدعای عارف پیشنهاد شده است، در صورتی تام خواهد بود که وجود واجب الوجود با برهانی اثبات شود که بر کثرت حقیقت وجود یا وحدت تشکیکی آن مبتنی نباشد تا با مبنای عارف (وحدت شخصی وجود) سازگار باشد و تنها برهانی که این خصوصیت را دارد، برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی است که بر هیچ مسأله فلسفی مبتنی نیست، لکن این برهان بی اشکال نیست، زیرا واقعیتی که ملاک صدق قضیه “واقعیت نابود است”،‌ می باشد، همان عدم محض است و عدم محض در خارج منشأ انتزاع ندارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.