چکیده:
امروزه با گروههای زیادی مواجهیم که دم از معنویت میزنند و به رغم تنوع و تکثری
که دارند همگی به نوعی فلسفة جاودانه قایلند که اصول و مبانی آن در طی اعصار دستخوش
تغییر و تحول نمیشود. این گروهها در عین اعتقاد به این سنت جاودانه از فرهنگ غربی
متجدد انتقاد میکنند و نقاط ضعف جدیای را برای آن برمیشمرند، از جملة این
انتقادات میتوان به نقد گرایشهای دوگانه انگارانه و تقلیل گرایانة فرهنگ غربی
متجدد اشاره کرد که موجب نفی ایمان و بها دادن افراطی به عقل استدلالگر شده است و
این دو عامل، بحران معنوی جهان کنونی را به بار آورده است.
اما در میان این جریانات معنویت گرا، جریان سنت گرایی در عین اعتقاد به سنت
جاودانه و نقد فرهنگ غربی متجدد شیوة نقد گروههای مدعی معنویت را زیر سؤال میبرد
و آن را برخاسته از همان فرهنگ غربی میشمارد. در نهایت مهمترین نقطة ضعف
جریانهای معنویت گرا در جهان معاصر از نظر سنت گرایان شیوه التقاطی آنهاست که
منجر به جدایی این جریانها از ادیان الهی و ظهور دینهای جدید برساختة بشر شده
است.
در این مقاله ابتدا با معرفی جریانهای مدعی معنویت در جهان معاصر خصایص اصلی آنها
را برشمردهایم. پس از آن، نقد این جریانها بر فرهنگ غربی متجدد مورد بررسی قرار
گرفته و در پایان نقد سنت گرایان بر این شیوة نقد مطرح شده است. به ویژه معیارهای
اصالت و معنویت گرایی راستین توسط سنت گرایان مورد تأکید قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"خصیصههای اصلی جنبش عصر جدید پس از ذکر پنج مؤلفة اصلی جنبش عصر جدید و پنج گرایش کلی آن، به ایـن نکتة بسیار مهم میپردازیم که جنبش عصر جدید دو خصیصة اصلی دارد: اولا: مبتنی بر یک شیوة واحد و مشترک برای نقد گرایشهای فرهنگی مسلط بر غرب امروز است؛ و ثانیا: نقد مذکور را به صورت پراکنده انجام نمیدهد، بلکه آن را مبتنی بر یک سنت خاص میکند و این سنت همان باطنیگرایی91 غربی است؛ یعنی جنبش عصر جدید از دیدگاه باطنی گراییای که در غرب سنت چند هزار ساله داشته است به نقد تمدن متجدد غرب میپردازد.
7. نتیجه گیری روی هم رفته، میتوان گفت که سنـتگرایان و طرفداران جنبش عصر جدید در چهار نکته با یکدیگر اتفاق نظر دارند: 1) نقد فرهنگ و تمدن متجدد غربی، 2) نفی مادیت129 فلسفی و اعتقاد به اینکه هم جهان هستی منحصر در عالم طبیعت نیست و هم انسان محدود به بدن نیست، 3) نفی پوچ انگاری 130 ارزشی و اخلاقی و اعتقاد به اینکه زندگی معنادار است و اصول اخلاقی مطلق و همیشه معتبری وجود دارند، و 4) رد تلقی بنیادگرایانه131 از دین و اعتقاد به اینکه باید از ظواهر کتب مقدس دینی و مذهبی به سوی باطن و روح آنها رفت.
, (1998), New Age Religion and Western Culture: Esotericism in the Mirror of Secular Thought, New York: State University of New York Press."